Aktuella Byggen 1
RESECENTRUM avstängningar kring resecentrum blir
det en stor påverkan för alla som bor i Strängnäs, säger Per Ahlénius, projektledare på Trafikverket. Ska synka med färdigställandet av Citybanan När Svealandsbanan invigdes 1997 var det bara en liten del mellan Eskilstuna och Södertälje som var dubbelspårig. När tågpendlandet ökade blev det ett stort behov av kapacitetshöjningar på banan. När dubbelspårsåtgärderna tas i bruk blir det möjligt med halvtimmestrafik. Eftersom Citybanan i Stockholm kör igång trafiken sommaren 2017 kan kapaciteten nyttjas fullt ut. Det nya resecentrumet ska vara klart hösten 2017 och dubbelspårsfunktionen ska vara klar senast juni 2018. –Det ser bra ut än så länge. NCC, som är entreprenör för både dubbelspår och resecentrum, håller sina tidplaner, säger Per Ahlénius. n Byggnaden ska få en hindersfri gångväg med hiss och rulltrappor som ett komplement till trappor. Bild: ETTELVA arkitekter FAKTA Beställare: Trafikverket Region Öst Byggherre: Trafikverket Investering Planansvarig: Strängnäs kommun Projektledare: Trafikverket Region Öst Totalentreprenör: NCC Arkitekt: ETTELVA arkitekter Strängnäs kommun är delfinansiär, blivande ägare och förvaltare av den nybyggda stationen. Plattform och spår ägs av Trafikverket. Källa: Trafikverket Strängnäs nya knutpunkt Strängnäs nya resecentr um li h t att bo och verk a i. Vi är en d nay misk ko mmun ! • flera en rt éer • fasad i energisnålt 4-glas isolerruta • solceller på taket • markvärme med retur järrvärme • el-laddstolpar ffj • underjorjordiskt garag e www.strangnas.se/resec en murtn AKTUELLA BYGGEN NR1 • 2016 45 m ä r en byggnad f för f ar mtiden. Vårt f foku s är miljö, tillgäng g e och hållbarhet. Tilllsammans med nytt dubbelspår höjöjs kvaliteten för hela kom mmunen