Nöjesnytt Helsingborg 1
”Jag lever i den gamla långsamma världen” säger S
ven Nordqvist när vi lyckas få en stund med honom inför förberedelserna av Pett son & Co. på Dunkers. Han är inte en del av internetgenerationen där allt ska gå snabbt, utan föredrar ett lite långsammare tempo och tänker eft er innan han svarar. N ej han kanske inte är en del av internetgenerationen, men han har defi nitivt varit med och format den. Är du född efter 1980 är chansen stor att du har fi na minnen från sagostunder med någon av hans böcker om Nasse, Minus eller Pettson & Findus. Sven Nordqvist är en illustratör med en fantastisk känsla för detaljer. Många av hans bilder är hela scener där du kan hitta berättelser i berättelsen bland allt som fyller sidan. Det är som Pokémons motsats. Där är tempot högt men det händer inte så mycket i de enskilda bilderna. I Sven Nordqvist kreationer är det ett myller, men ändå känns tempot lugnt och tryggt. Han har en enorm kreativitet och skulle lätt kunna beskrivas som en mångsysslare, men väljer själv att defi niera sig som illustratör. UTSTÄLLNING PÅ DUNKERS Efter att ha utbildat sig till arkitekt arbetade han bland annat som reklamillustratör och gjorde vykort fram till debuten 1983 med Agaton Öman och alfabetet. Därefter har det blivit närmare 40 böcker med illustrationer till både egna och andras berättelser. Parallellt har han varit med och gjort tecknad fi lm, lekinstallationer och nu en utställning på Dunkers. Utställningen är i och för sig gjord av scenografen Petter Ljungberg, men det är Svens berättaruniversum som fått styra och hans originalteckningar fi nns att se. I övrigt har han inte försökt att gå in och styra gestaltningen utan anser att man måste lita på andra också. – Själv vet jag inte hur jag skulle ha lyckats bygga en utställning i så här stora lokaler. Det är en rätt svår uppgift Petter har tagit på sig egentligen, säger Sven som inte känner någon ängslighet inför resultatet och påpekar att det viktiga är att barnen har roligt. Bland teckningarna i utställningen återfi nns alla original till Var är min syster, en bok som tog cirka 30 år att bli färdig från idé till publicerad bok. Det är teckningar som vuxna kan ha lika stor glädje av som barn, vare sig du har några egna barn eller ej. Det är drömska bilder med detaljer från olika delar av kultur och populärkultur som blandas med uppfi nningsrikedom och stor fantasi där du känner igen mycket, men ändå inte. Precis som i en dröm. Arbetet med Var är min syster skiljde sig från hans andra böcker i det att han skapade bilderna först och lät kreativiteten fl öda fritt. Arbetet liknade mer en konstnärs än en illustratörs. 40 | nöjesnytt HUR SKRIVER MAN EN BARNBOK? När vi ber om råd hur man ska gå tillväga om man vill skapa sin egen barnbok är det också konstnären som får stå som exempel. – Man ska inte vara för kritisk på skisstadiet, eller idéstadiet. Utan du ska skriva ner eller teckna alla idéer du får. Sedan kan man vara kritisk nästa dag när man tittar på det igen – och då stryka det som inte är så bra, säger Sven. Om man är för kritisk i det första stadiet menar han att det fi nns en stor risk att det inte blir någonting av det. – Det är bättre att hålla på som konstnärerna gör. De håller ju på och målar och kladdar hela dagarna och sedan, en gång om året, plockar de ut det som blev bra och gör en utställning av det. Och det är ett arbetssätt som funkar bra för barnböcker också, säger han. Skriv ner allt möjligt. Du behöver inte börja från början ens, utan bara skriv. Sen kan du sätta ihop det som blev bra till en bok i efterhand. KREATIVITET Vi frågar Sven om kreativitet, detta tillstånd som mer eller mindre har blivit ett modeord. Ett värdeord som företag slänger in i texter tillsammans med transparens och effektivitet. Hur ställer sig en person som bevisligen är kreativ till ordet? Vad betyder det för honom? – Man kan väl säga att motsatsen till kreativitet, det är fundamentalism. Där man har bestämt allting precis hur det ska vara. Man kanske till och med tror att det fi nns en Gud som har bestämt allt så att man får inte hitta på någonting, säger Sven och fortsätter. – Men kreativitet det är som vetenskapsmänniskorna jobbar. De försöker hela tiden hitta ett nytt sätt att se på saker och ting och ifrågasätter saker de har kommit fram till. Kreativa människor, som konstnärer till exempel, de leker, tillåter allting och söker nya vägar. Sven Nordqvist tycker att det är så man ska se på konstnärer, som stigfi nnare som experimenterar sig fram till nya vägar och att även de gånger man kanske inte förstår sig på vad en konstnär håller på med så ska man låta den hållas, eftersom det kan leda fram till något nytt sätt att uttrycka sig. ETT ÖPPET FÖRHÅLLNINGSSÄTT Ett öppet förhållningssätt verkar vara viktigt för Sven Nordqvist. Både i skapandet och tolkandet, men också i förhållande till andra människor. Han nämner människor från andra kulturer som exempel, att vi inte ska stänga ute dem för att de har andra sorters namn eller mörkare hår. Utan istället ta vara på de olikheter som fi nns och de nya infallsvinklar det kan leda till om man möter människor med öppenhet istället. – Att man tar vara på alla möjligheter till nya synsätt på saker och ting. Öppenhet, lekfullhet och nyfi kenhet i kombination med ett långsamt tempo. Det skulle kunna sammanfatta både Sven Nordqvist som person och hans illustrationer. Det är en kombination som du ofta hittar hos trygga personer och just trygghet är ett annat ord som lätt beskriver Sven och det han skapar. Till internetgenerationen kan vi rekommendera Nasse hittar en stol. En unik lektion i god självkänsla där Nasse hittar ett objekt han inte vet vad det är eller hur det ska användas. Spoileralert: Det är en stol. Boken igenom hånas Nasse för sin brist på allmänbildning, men har tryggheten att inte ta åt sig. – Det är en liten uppmaning där, att man ska tänka efter innan man säger dumma saker och man ska inte tro på om andra säger att man är det, säger Sven och konstaterar att boken fortfarande är relevant. – Speciellt nu med Facebook och såna saker där många slänger ur sig förskräckliga saker mot varandra. Då får man verkligen välja vad man ska lyssna på. Vi väljer att lyssna på dig Sven. Nasse hittar en stol fi nns i fi losofi hyllorna på valfritt bibliotek. Eller den borde stå där i alla fall. TEXT: MÅRTEN VENNELIN & VIVEKA NILSSON