Nordisk Papper & Massa 1
AN N O N S ANN O N S Autonomt höglager för papper
i Gävle Hamn - första i världen Gävle hamn investerar i en Container Freight Station, CFS, specialiserad för pappersrullar. Hamnen är kanske den första i världen som investerar i ett autonomt höglager för papper. Med helautomatiserad hantering, kommer höglagret som är 10 000 kvadratmeter stort och 25 meter högt, ge såväl mer kostnadseffektiv som smidig terminalhantering för pappersbruken. Lagret byggs direkt vid containerhamnen för att minimera avståndet till fartygen. Lastningen i containrar sker automatiskt, efter förflyttningar på horisontella transportörer. -Såvitt vi vet finns det inte någon liknande anläggning i någon hamn i hela världen, säger Håkan Bergström, marknadschef på Yilport Sweden. Tekniken är densamma som vid autonom hantering på pappersbruken men vi tar det hela ett steg vidare och applicerar det i vår hamnverksamhet. Tågen lossas och pappersrullarna går in i den automatiserade anläggningen. Tack vare det minskar vi skaderisken på rullarna, skador som annars kan uppstå vid truckhantering av dem, påpekar Håkan Berrgström. Hamnen bygger ut containerterminalen. Gävle hamn är den tredje största containerhamnen i Sverige. Den ligger i en region med svensk basindustri i form av stål, papper och trä. Av de runt 17 miljoner ton gods som produceras årligen av dessa industrislag går det mesta på export i container. Det är bakgrunden till den positiva volymökning som hamnen har. -Prognosen för Gävle hamn är en fördubbling av volymen de närmaste 15 åren, därför bygger vi nu hamninfrastruktur för att klara av den ökningen. För flaskhalsen idag är containerterminalen, säger Fredrik Svanbom, vd för Gävle hamn. -Den nya containerterminalen får en volym om 600 000 TEU* eftersom vi slagit i kapacitetstaket sedan den förra byggdes 2006. Förutom att den har en större kapacitet volymmässigt så investeras det i kranar och annan utrustning för att kunna ta emot betydligt större fartyg än tidigare. Gävle hamn, som äger mark och infrastruktur, investerar i själva containerkajen och Yilport som är terminaloperatör investerar i kranar och annan hanteringsutrustning, fortsätter Fredrik Svanbom. -Vi ser att papper har den största tillväxtpotentialen när det gäller containerisering. Med andra ord är vår CFS en viktig länk i detta projekt. Omkring 750 000 ton papper hanteras årligen och med den nya anläggningen fördubblar vi kapaciteten. Sommaren 2020 kommer hela CFS-anläggningen, vars kostnad ligger på 193 miljoner kronor, att stå klar.Den totala investeringen för hamnen ligger på mellan 700 miljoner kronor och 800 miljoner kronor, inkluderat den utbyggda containerhamnen och CFS-anläggningen. -Efterfrågan på importvolym i container ökar i norra Stockholm och norra Mälardalsområdet. Kunderna ser fördelar med att ta in denna import via Gävle för att sedan på ett smidigt sätt transportera vidare med tåg istället för att gå via Stockholmshamnar. Transporttiden mellan Gävle och Stockholm är ju bara 90 minuter via tåg. Vi har också hållbara transporter till hamnen med järnvägsanslutningar med hög kapacitet som också kommer att vara helt elektrifierade 2021, påpekar Fredrik Svanbom. Yilport och Infranode Familjeföretaget Yildirim som är ägare till Yilport är verksamma inom flera områden, varav Yilport, som driver hamnar, är ett. AP-fonden, Europeiska Investeringsbanken och Folksam har också gått in som ägare i Yilport Sweden via bolaget Infranode, vilket visar att man har stort förtroende för Yilports verksamhet inför framtiden, avslutar Håkan Bergström. * 1 TEU, Twenty-foot Equivalent Unit, är en 20-fotscontainer. www.gavlehamn.se www.facebook/gavlehamn www.instagram.com/gavlehamn