Nordisk Papper & Massa 1
TISSUE WORLD VALMET hoppas på hybridtekniker Kan
man kombinera de två traditionella metoderna för att tillverka mjukpapper, TAD (Through-Air Drying) och DCT (Dry Crepe Technology)? Plocka ut det bästa ur två världar? Det hoppas i alla fall den fi nska teknikjätten Valmet som utvecklat tre hybridkoncept som presenterades på mjukpappersvärldens stora mötesplats i Milano i år, konferensen Tissue World. Valmet menar att man med den i Europa dominerande tekniken, DCT, närmar sig vägs ände när det gäller kvalitetsförbättringar och deras hybridkoncept öppnar nya vägar för att utveckla premiumsegmentet. TEXT: SIMON MATTHIS M 32 NORDISK PAPPER & MASSA 2 2019 jukpappersmarknaden växer stadigt i hela världen, mest i utvecklingsländerna men även i den rika delen av världen. Samtidigt råder stor prispress på vanliga produkter som toalettpapper och hushållspapper. Stigande efterfrågan brukar ju leda till priserna skjuter i höjden, men de ökande massapriserna och den tuff a konkurrensen mellan växande mjukpapperstillverkare bidrar till att priserna hålls nere. – Det har lett till att man reducerat mängden fi ber i produktionen och gått ned i ytvikt från 20 gram per kvadratmeter till 15 gram, förklarar Jenny Lahti Samuelsson, globalt ansvarig för tissue-teknologi på Valmet. Prispress Prispressen kan också förklaras av att konkurrensen bland mjukpapperstillverkare hårdnat, och den har skärpts ytterligare genom uppkomsten av så kallade ”private labels”, detaljhandelskedjornas egna produkter som konkurrerar med varumärken. Utvecklingen av ”private label”-produkter har kommit längst i Europa, framför allt i Tyskland. – Det är inte alls lika vanligt i USA, där är varumärkena större, förklarar Björn Magnus, försäljningsansvarig för regionen EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) på Valmet. Exempel på ”private label” är Icas eller Coops egna produkter och de konkurrerar framför allt inom det prispressade standard-sortimentet av ➛