Nordisk Papper & Massa 1
KLIPPANS BRUK ➛Susanne Hägerstrand berättar att m
arkarbeten påbörjades redan i maj 2018. Leveranssäkerhet En mjukpappersmaskin är betydligt mindre både storleks- och investeringsmässigt än till exempel än kartongmaskin. – Men den kommer inte med alla de torkcylindrar som det är i en kartongmaskin, tillägger Susanne som har erfarenhet från både kartong- och förpackningsbranschen. Den bakgrunden har kommit till pass här, då hon vet hur kunderna där resonerar kring leverantörer. – Där tittar man som kund mycket på om leverantören har en alternativ maskin. Leveranssäkerhet är viktigt och det klart en fördel att man som huvudleverantör alltid kan leverera. Om en av våra maskiner måste stoppas så har vi en som fortsatt producerar. Så för våra kunder är det en leveranssäkerhetsfråga. Ökad kapaciteten och fl exibiliteten Syftet med investeringen är också att öka kapaciteten och flexibiliteten. – Tanken är att få större flexibilitet, att kunna skifta färg efter hur det passar oss och efterfrågan. Vi är ett litet bruk och den här investeringen ger oss möjlighet att köra fler färgbatcher och byta färgställningar på ett effektivare sätt. Det är det vi är duktiga på! Fler arbetstillfällen Utbyggnaden kommer också skapa en del nya jobb: – Vi har nyanställt stegvis. Nu är 45 anställda och vi kommer att bli 70 personer när det är klart. Förra sommaren tog vi in en del semestervikarier och vissa av dem har blivit kvar. Som 10 extra operatörer som nu går på upplärning, förklarar Susanne. – Man lär sig inte köra en tissuemaskin över en kafferast. Det kräver erfarenhet, betonar hon. Man tillverkar bara själva baspapperet – konverteringen till färdiga servetter sker ute hos kunden. Det gör Klippans bruk till ett icke-integrerat bruk, vilket man ser konkurrerensfördelar med. Foto: KlIPPAnS BRUK Icke-integrerat bruk Klippans bruk är ett icke-integrerat bruk. Man tillverkar bara själva baspapperet – konverteringen till färdiga servetter sker hos kunden. Susanne ser detta som en stor fördel. – Vi konkurrerar inte med våra kunder och det vet de om. Det är en av våra konkurrensfördelar, säger Susanne Hägerstrand. Färgpalett av vad fabriken erbjuder som standardfärger. Foto: KlIPPAnS BRUK 26 NORDISK PAPPER & MASSA 1 2019