Nordisk Papper & Massa 1
SCA ÖSTRAND ➛ Varför har SCA inte infört den seda
n tidigare i sina bruk? – Det är inte superenkelt att göra. För att bara emballera kan man nöja sig med enklare utrustning, säger Lennart Wiström. Flera inställningar måste ändras för att skifta till att tillverka emballeringsark. – Vi måste växla storlek på arken från 840 x 750 millimeter till 1350 x 1400 millimeter. Då måste vi ställa om saxen, alltså växla hastighet på knivvalsen. Eftersom emballagearken är längre än massaarken måste knivvalsen gå långsammare vid tillverkning av emballage ark. Har ni haft några inkörningsproblem? – Vi är fortfarande i inkörningsperioden. Ett moment som kan krångla är när arken ska matas in i emballeringsmaskinen. Det gäller att se till att det inte följer med fler ark från bunten av emballeringsark. Viktigt är att kontrollera massakvalitet och torrhalt på emballeringsarken, betonar Lennart: – Om emballeringsarken ligger länge blir de för torra. I utlastningen buntas sedan de färdiga balarna ihop i större enheter, varje bal väger 250 kilo styck. Varje enhet rymmer åtta balar som hålls ihop med metalltråd. Truckar tar hand om godset och lastar in det i lastbilar. Förarlösa truckar vinner hela tiden ny mark SCA Östrand tillverkar numera sina egna emballeringsark, vilket med tanke på brukets enorma kapacitet på 900 0000 ton massa om året, leder till en nätt besparing i storleksordningen 12 miljoner kronor om året. Foto: SCA inom logistiken, men några sådana glider inte fram på utlastningsgolvet på SCA Östrand. Ännu. Lastningsautomation Trots att SCA Östrand profilerar sig som ett flaggskepp när det gäller automation och digitalisering har faktiskt en annan SCAanläggning kommit ett snäpp längre när det gäller lastningsautomation, nämligen Ortvikens pappersbruk. Där är en helautomatiserad rullhanteringslösning, där truckarna ersatts med lastlinjer, så kallade loadmates, på plats sedan flera år. Nordisk Papper & Massa har skrivit om systemet tidigare. Systemet går ut på lastlinjerna dockar till lastbilarna. På en transportör lastas rullar automatiskt och när den motsvarar en lastbilslast kan lastbilsföraren se i sin dator till vilken lastlinje hen ska docka. u Den nya torkmaskinen. Det var i samband med att man installerade en ny torkmaskin som man passade på att bygga om emballeringen så att man nu tillverkar sina egna emballeringsark i stället för att köpa dem utifrån. Foto: SCA 30 NORDISK PAPPER & MASSA 2 2019