Nöjesnytt Helsingborg 1
Nöjesnytt Helsingborg Sida 2
Nöjesnytt Helsingborg Sida 3
Nöjesnytt Helsingborg Mingel
Nöjesnytt Helsingborg Sida 5
Nöjesnytt Helsingborg Sida 6
Nöjesnytt Helsingborg Sida 7
Nöjesnytt Helsingborg Krogprofilen
Nöjesnytt Helsingborg Sida 9
Nöjesnytt Helsingborg Rebecka Törnqvist
Nöjesnytt Helsingborg Sida 11
Nöjesnytt Helsingborg Sida 12
Nöjesnytt Helsingborg Sida 13
Nöjesnytt Helsingborg Modeprofilen
Nöjesnytt Helsingborg Sida 15
Nöjesnytt Helsingborg Sida 16
Nöjesnytt Helsingborg Sida 17
Nöjesnytt Helsingborg Sida 18
Nöjesnytt Helsingborg Sida 19
Nöjesnytt Helsingborg Sida 20
Nöjesnytt Helsingborg Sida 21
Nöjesnytt Helsingborg Sida 22
Nöjesnytt Helsingborg Sida 23
Nöjesnytt Helsingborg Sida 24
Nöjesnytt Helsingborg Sida 25
Nöjesnytt Helsingborg Sida 26
Nöjesnytt Helsingborg Sida 27
Nöjesnytt Helsingborg Sida 28
Nöjesnytt Helsingborg Sida 29
Nöjesnytt Helsingborg Sida 30
Nöjesnytt Helsingborg Sida 31
Nöjesnytt Helsingborg Sida 32
Nöjesnytt Helsingborg Sida 33
Nöjesnytt Helsingborg Sida 34
Nöjesnytt Helsingborg Sida 35
Nöjesnytt Helsingborg Sida 36
Nöjesnytt Helsingborg Sida 37
Nöjesnytt Helsingborg Sida 38
Nöjesnytt Helsingborg Sida 39
Nöjesnytt Helsingborg Sida 40
Nöjesnytt Helsingborg Sida 41
Nöjesnytt Helsingborg Sida 42
Nöjesnytt Helsingborg Sida 43
Nöjesnytt Helsingborg Sida 44
Nöjesnytt Helsingborg Sida 45
Nöjesnytt Helsingborg Sida 46
Nöjesnytt Helsingborg Sida 47
Nöjesnytt Helsingborg Sida 48
Nöjesnytt Helsingborg Sida 49
Nöjesnytt Helsingborg Sida 50
Nöjesnytt Helsingborg Sida 51
Nöjesnytt Helsingborg Sida 52
Nöjesnytt Helsingborg Sida 53
Nöjesnytt Helsingborg Sida 54
Nöjesnytt Helsingborg Sida 55
Nöjesnytt Helsingborg Sida 56
Nöjesnytt Helsingborg Sida 57
Nöjesnytt Helsingborg Sida 58
Nöjesnytt Helsingborg Sida 59
Nöjesnytt Helsingborg Sida 60
Nöjesnytt Helsingborg Sida 61
Nöjesnytt Helsingborg Teknik
Nöjesnytt Helsingborg Sida 63
Nöjesnytt Helsingborg Sida 64
Nöjesnytt Helsingborg Sida 65
Nöjesnytt Helsingborg Sida 66
Nöjesnytt Helsingborg Sida 67
Nöjesnytt Helsingborg Sida 68
Nöjesnytt Helsingborg Sida 69
Nöjesnytt Helsingborg Sida 70
Nöjesnytt Helsingborg Sida 71
Nöjesnytt Helsingborg Recensioner
Nöjesnytt Helsingborg Sida 73 THE PAINS OF BEING P
URE AT HEART "Belong" (Play It Again Sam/Border) På nätet: www.myspace.com/thepainsofbeingpureat heart n n n De är unga, snygga och extremt retro. New Yorkbandet The Pains of Being Pure at Heart älskas inte bara av 20-åringar utan också av grånade Ride-fans. På bandets andra skiva "Belong" är 90-talsinfluenserna ännu tydligare, kanske för att bandet den här gången har jobbat med producenterna Flood och Alan Moulder, med just Ride, My Bloody Valentine och Swervedriver på meritlistan. "Belong" slår an alla de rätta strängarna, särskilt på låtar med mer driv i som "Heart in your heartbreak" och Cure-influerade "My terrible friend". Det som saknas är tyvärr en gnutta originalitet. SARA ULLBERG SIONERMUSIKRECENSIONERRECENSIONERRECENSIONREC n n n n THE HAUNTED "Unseen" (Century Media/EMI) På nätet: www.the-haunted.com Det har ryktats om en kommersiell platta. Det kan vi avfärda direkt. Men först lite historia. 2006 släppte Haunted "The dead eye" som andades en ny och innovativ inriktning. Två år senare hade bandet satt klackarna i backen och trashen i förarsätet. Besvikelse? Skojar du? Nu har Peter Dolving och bröderna Björler tagit upp där man tappade tråden och ut kommer ett helt fantastiskt album. Men kommersiellt tycker jag inte, snarare modigt eftersom puritanerna nog lär hålla i slantarna. "Unseen" rymmer halva metalhistorien komprimerad i tolv spår. Ledstjärnorna finns, men jag vill inte nämna en enda för det här är Haunted. Det är deras platta som ska stå i fokus, inte förebilderna. Dolving gjorde samma resa med Mary Beats Jane 1996. Då slutade det i splittring. Hoppas denna färd går längre. HENRIK LARSSON CAROLA "Elvis, Barbara och jag" (X5/Universal) På nätet: www.carola.com n n n BRITNEY SPEARS "Femme fatale" (Sony Music) På nätet: www.britneyspears.com n n n Det är lätt att glömma att Britney Spears släppte sin bästa platta "Blackout" mitt i sin mest kaosartade freak-period. Och det man diggar med Britney och det som fascinerar är ju att hon ständigt levererar och sätter upp ett fuck you-finger mitt i sina belackares ansikten. "Femme fatale" är ett bra Britney-album. Här finns tyvärr ingen "Toxic", "Piece of me" eller "Baby one more time", Brittans klart mest mästerliga låtar. Men Britney har gjort en mörk och lite knäpp dansplatta, som varken sneglar åt Katy Perrys glättiga bubbelgumspop eller Lady Gagas raka pophits. Hennes röst är uppskruvad, mekanisk, sönderhackad och ibland till och med robotlik. Det blir sunkigt i låtar där man inte ens kan känna igen den karakteristiska grodlika stämman. Men egentligen spelar det kanske inte så stor roll. Britney är Britney, hennes styrka är inte att hon har en stor röst. Det har det aldrig varit. Bäst är andra singeln "Till the world ends" som har en helt oemotståndlig eurodiscomelodi i refrängen och gulliga och småvridna "How I roll". Sämst är Will I Am:s skämsbidrag "Big fat bass", där Britney pratsjunger världens mest pinsamma text. Den handlar förresten om sex, precis som nästan alla andra låtar på "Femme fatale". Exakt som det ska vara alltså. CARINA JÖNSSON Hur hade det blivit om Sveriges bästa popsångerska valt en annan väg 1983? Ge Carola Häggkvist "Suspicious minds", en rå Hammond och ett snyggt nysouligt komp. Vips är tungotalande och skjutna katter som bortblåsta. Kvar finns en artist vars röst behåller en unik uttrycksfullhet in i sista pauseringen. Det är ett billigt knep – en platta med världens största greatest hits-artisters greatest hits. Men det kan hon vara värd efter schlagerfloppen. Framför allt kan hennes fans vara värda det. Om ni allesamman skickar hit alla era Carola-julplattor och lovar att aldrig någonsin lyssna på dem igen höjer jag betyget till en fyra. Deal? CARL CATO THE VACCINES "What did you expect from the Vaccines?" (Sony Music/Columbia) På nätet: www.thevaccines.co.uk n n n Man visste att det skulle hända. Efter Glasvegas enorma framgångar var det självklart att det skulle komma flera band och simma i deras kölvatten. Brittiska The Vaccines är ett av dem. Det är energifyllt. Det är indiedansgolv. Det går att skråla med i. Det är sakralt. Det är en sångare med fyllig stämma. Det här är inte nyskapande musik. Man kan droppa hur många referenser som helst från The Undertones till The Jesus and Mary Chain till The Strokes. Men det är så pass snyggt snott från alla olika decennier av indierock att det inte spelar någon roll. The Vaccines kommer att dansa en vår och en sommar. Sen kommer de att somna igen. Som de flesta kölvattensband. CARINA JÖNSSON GRAVEYARD "Hisingen blues" (Stranded/Universal) På nätet: www.myspace.com/graveyardsongs n n n n "I got no friends" inleder Graveyardsångaren Joakim Nilsson det första spåret "Ain't fit to live here" på bandets andra album "Hisingen blues". Well, min gosse! Då kan jag upplysa dig om att vänner lär du nog få en hel drös av efter det här. Eller i alla fall folk som vill vara dina vänner. Och inte bara svenska vänner. "Hisingen blues" kommer att slå an både en och två strängar hos fans av Led Zeppelin, Lynyrd Skynyrd och andra band med förkärlek för bluesrocken – både på den här och andra sidan av Atlanten. Men samtidigt är det nästan lite futtigt att stämpla in den stilen på den här plattan. För det är så mycket mer. Hela den tidiga 70-talsrocken är på ett eller annat sätt samlat i plattans nio spår. Och med arrangemang som inte står Zeppelin långt efter i snillrikhet. Graveyard har dessutom den goda smaken att (likt Hellacopters på sina senare plattor) dra ner på fuzzen och låta melodierna, klangerna och groovet få det utrymme det förtjänar utan att dölja sig bakom ett enormt distpåslag. Speciellt under de sköna gitarrdueller som Nilsson och Jonatan Larocca Ramm levererar. Men det allra häftigaste med "Hisingen blues" är att den vid första lyssningen inte känns speciellt märkvärdig – från början nästan lite svag. Det är inga melodier som direkt sätter sig. Likt förbannat vill man bara höra mer och mer. När hände det senast? HENRIK LARSSON ERIK HASSLE "Mariefred sessions" (Roxy) På nätet: www.erikhassle.com n n n n MOVITS! "Ut ur min skalle" (Universal) På nätet: www.movits.se n n Movits debuterade 2008, ungefär samtidigt som hipsters över halva landet plötsligt drog på sig äppelknyckarbyxor och knäkjol och började springa på swingklubb för att lära sig dansa lindyhop. Movits hängde på och skapade sin märkliga hybrid av Skåne-rap och swingjazz. Vill man vara ondsint kan man säga att efter singeln "Swing för hyresgästföreningen" till förra albumet skrev bandet liksom aldrig någon mer låt. De 13 spåren på "Ut ur min skalle" skiljer sig inte mycket från varandra, men samtidigt ska Movits ha en eloge för att de håller sin arbetslinje. Deras socialrealistiska "Aristocats"-sväng inger den där störiga känslan av att vara på en gång sjukt irriterande och samtidigt charmerande. Det är ju begåvat, välproducerat och tight. Men också ungefär lika studentikost och enformigt som en kårfest på Norrlands nation. SARA HALDERT Erik Hassle har själv sagt att han blev mer Kentig är Kentarna själva under samarbetet med Jocke Berg och Martin Sköld. Vem som står för vilka influenser på nya, sex låtar korta, "Mariefred sessions" lägger jag mig inte i, men klart är att samarbetet har gjort Hassle mer elektronisk än tidigare. Och ännu bättre, även om lätt underskattade Hassle sedan stod för Popsveriges mest suveräna röster med en unik ton. Kanske är det det här som gör att Hassle, och för all del också halva Kent, äntligen slår igenom stort utomlands. Hursomhelst, för en sån som jag, som gillar Kent men inte står ut med Jocke Berg-rösten, är det här rena rama julafton. Fantastiskt, faktiskt. SARA HALDERT
Nöjesnytt Helsingborg Sida 74
Nöjesnytt Helsingborg Sida 75
Nöjesnytt Helsingborg Sida 76
Nöjesnytt Helsingborg Sida 77
Nöjesnytt Helsingborg Serier
Nöjesnytt Helsingborg Sida 79
Nöjesnytt Helsingborg Sida 80