Nöjesnytt Växjö 1
Efter nästan två år i Malmö-exil är Växjös egen h
usillustratör tillbaka – inte bara i Växjö, utan också med ett nytt band och en ny EP. Åskar Lilja uppdaterar Nöjesnytts läsare om vad som hänt sedan sist och om framtiden. ÄR TILLBAKA MED SEA40 N är Åskar Lilja var Månadens profil i Nöjesnytt i mars 2014 berättade han att han sökt in till Serieskolan i Malmö, men att han fortfarande inte fått besked om att han kommit in. Det gjorde han. Och även om han inte lyckades klara inträdesprovet för fortsättningskurser har året i Skåne haft stor betydelse för honom, både personligen och som bildkonstnär. – Så här i efterhand kan jag se att jag lärde mig extremt mycket. Jag hade en utställning i Växjö i maj som frilansjournalisten Thomas Lissing skrev om den och han satte ord på exakt de grejer där jag kände att jag utvecklats: att jag var mycket tryggare i mina figurer, ritade mer helkropp än tidigare och att jag hade ett gladare uttryck, en mer positiv ton i mina teckningar. Det är svårt att se sådant själv, men jag förstod att han hade rätt, säger Åskar och ler lite blygt. Som inbiten Växjöbo och lokalpatriot var flytten till Malmö inte helt okomplicerad för Åskar. Han älskar närheten till havet, säger han – ”min huvudvärk försvann helt” – men hans älskade, och för kreativiteten så viktiga joggingrundor blev inte vad han hoppats. –Man joggar inte ostört i Malmö. Det är folk överallt och dessutom är det inte speciellt inspirerande miljöer att jogga i. Tidigare har jag har använt löprundorna till att gå in i en bubbla i egna tankar, men det var omöjligt att hitta det lugnet i Malmö. Det är stor skillnad mot i Växjö, men även om jag är tillbaka här vet jag inte för hur länge. Jag trivs på båda ställena så vi får se vad som händer, säger han lite hemlighetsfullt. Något som rent konkret kommit ur Malmövistelsen är dock Åskars nya musikaliska projekt SEA40. Namnet är en liten ordlek; SEA står för havet och 40 står för Malmös riktnummer 040. Men det finns också en bakomliggande, lite mer personlig förklaring, menar Åskar. –Utan att säga för mycket blev bokstaven C viktig för mig i Malmö. Därför har alla låtarna titlar som börjar på C, något jag kommer att fortsätta med i det här projektet. Jag gillar att ha den typen av koncept när jag skriver, även om just bokstaven C kanske inte är lika viktig för mig längre (skratt). SEA40 är på många sätt starten på en ny musikalisk väg för Åskar Lilja. Musiken är lågmäld, intagande och melankolisk, men till skillnad från Åskars soloplattor är SEA40 mer elektroniskt 20 | nöjesnytt orienterade, som ett bevis på vilket inflytande duons andra hälft, Per Dannefjord, haft på Åskars låtar. – Jag skriver alltid låtar på akustisk gitarr och repar egentligen aldrig med andra musiker. Tanken var att jag bara skulle spela in och dokumentera de här låtarna och jag kände Per sedan tidigare och visste vad han gick för. Per har egen studio, är extremt proffsig och duktig, både som musiker och producent. När vi började spela in kände jag ganska snabbt att han hade många spännande idéer som jag ville utveckla. Till sist sa jag; ”nu får du känna dig som en bandmedlem och göra vad du vill med låtarna” (skratt). Efter att vi spelat in grunderna pratade vi om vad vi gillade för musik och Per var väldigt inne på triphop just då, Massive Attack och sånt, vilket gjorde att ljudbilden blev mer elektronisk och blippig. Jag tycker det passar stämningen på låtarna. Vi har hittat ett arbetssätt som funkar väldigt bra – jag skriver låtarna och han producerar och får leka loss i studion. En annan nyhet är att Åskar numera sjunger på engelska. Han är inte riktigt säker på varför, men säger samtidigt att hans förra skiva En Höstvind Från Din Hand blev så väldigt naken och personlig. Åskar tittar ner på sina händer och säger lågmält: –Hade jag skrivit de här låtarna på svenska hade det nog blivit för mycket. Sedan går det där i perioder; ibland skriver jag bra på svenska och ibland på engelska. När jag var i Malmö började jag känna mig mer bekväm i språket, även om jag fortfarande är ganska dålig på det, och jag tyckte att låtarna passade på engelska. Det kan också vara så enkelt att jag genom engelskan vill sätta en liten mur emellan mig och lyssnaren, ett sorts skydd för att inte behöva visa mig alltför naken. Temat i Åskars låtar är fortfarande kärlek, både lycklig och olycklig sådan. Han har inget komplicerat förhållande till kärlek, menar han, men säger att hans liv har bestått av ganska långa relationer som gått i kras och att det naturligtvis har påverkat honom. Han menar också att han numera ser en ganska tydlig gräns mellan bildkonstnären Åskar och musikern Åskar. –Skapandeprocessen är olika för bild och musik. Jag mår bra av både men går till väga på olika sätt. Jag får ut olika saker av dem. Gitarren och penseln är olika redskap och jag tycker det är lättare att beskriva och skriva om kärlek i låtar. Mina bilder handlar mer om politik och att säga något om samtiden, ofta med ganska svart humor. Jag är ju i grunden bildkonstnär. Jag känner mig tryggare där och har ett eget bildspråk. I musikskapandet är jag nog mer traditionell, lite mer sökande. Men det är oerhört skönt att kunna ha båda de här kreativa utloppen. SEA40 – som för en tid sedan utsågs till veckans fynd på sajten hymn.se – har förutom en trespårs EP som finns ute på Spotify, även gjort två finfina videos till låtarna Cosmonaut och Caught In the Wind, där Åskar får utlopp för sin kärlek för att kombinera bild och musik. –Jag är ju uppväxt i musikvideovärlden och det sitter kvar. Att göra videos är ett roligt sätt att förmedla det jag vill genom både musik och bilder. Dessutom har jag haft hjälp av Nicke Croall, som är fantastiskt duktig. Åskar har har förhoppningar om SEA40 så småningom ska spela live också, även om han just nu ser det hela mer som ett koncept. Planen är att släppa EP:s med tre låtar på varje och nästa EP är redan på gång. –Jag tycker det är viktigt att faktiskt bli klar med någonting, att ha något att visa upp som markerar att en viss period är slut, oavsett om det är en utställning, en seriebok eller en skiva. Då har man ett avstamp, en plattform där man kan utvecklas ifrån. Annars är det lätt att man står still, att man till slut inte vågar släppa ifrån sig någonting. Det svåra är att bestämma sig för när det ÄR klart och då kommer det sviktande självförtroendet i elfte timmen, vilket gör att man tvekar. Utöver SEA40 ligger Åskar i startgroparna med att göra en film om musiklivet i Växjö på 1990-talet, tillsammans med nämnde Croall. Och på det hela taget verkar han rätt nöjd med att vara tillbaka på hemmaplan igen. –Det som är kul med att komma tillbaka till Växjö är att man inser att man känner så många duktiga och proffsiga kulturmänniskor som man kan samarbeta med. Det finns otroligt många begåvade och kreativa människor i den här stan. Men jag saknar havet. ■ TEXT: OLA KARLSSON FOTO: NICKE CROALL Du hittar SEA40 på Spotify och YouTube.