Nöjesnytt Växjö 1
SIONERSPELRECENSIONERRECENSIONRECENSIONERRECEN BA
TTLERITE nnnnn PC Battlerite har kallats den ultimata Arena Brawlern ända sen den stängda betan och nu när det släppts i ”early access” har det fått ännu mera mark att gro på. Battlerite är den spirituella uppföljaren till Bloodline Champions som togs väl emot av spelarna men på grund av lite dåliga beslut inte riktigt fick den uppmärksamhet det förtjänade. Men det har nu ändrats med Battlerite, redan någon dag efter early access-releasen är det för tillfället det mest säljande spelet på steam och med ett snittbetyg på över 90 % ser det väldigt lovande ut för spelet. Många vill kalla Battlerite för ett MOBA (multiplayer online battle arena) vilket på sätt och vis kan stämma, men då många associerar MOBA med spel som Dota och LOL som skiljer sig väldigt mycket mot Battlerite så passar genren Arena Brawler mycket bättre och det är vad utvecklarna Stunlock Studios själva kallar genren. I matcher om två mot två eller tre mot tre slåss man om äran på arenan. Man har i dagsläget 15 mycket varierande hjältar att välja på i tre olika klasser (avstånd, närstrid och understöd), men fler är på väg. De olika klasserna och hjältarna spelas på väldigt varierade sätt och det hjälper väldigt mycket att spela några matcher med varje hjälte innan SPELNYHETER NO MAN’S SKY UTREDS FÖR FALSK MARKNADSFÖRING Förra månaden recenserade jag spelet No Man’s Sky som jag personligen inte tyckte levde upp till de förväntningar jag hade och många fler med mig verkar haft liknande åsikter, då hela 91 % av spelarna övergav spelet redan inom 10 dagar (jag själv är en av dem), men det slutar inte där… som rubriken tyder är skaparna Hello Games och spelet under utredning för falsk marknadsföring. De flesta klagomål som har kommit in handlar för det mesta om saknat innehåll och att trailers och bilder inte riktigt gett den upplevelse spelarna hade förväntat sig. The Advertising Standards Authority (ASA) har kopplats in i ärendet och om bevisen går mot No Man’s Sky kan ASA plocka ner allt missvisande marknadsmaterial, så vi får väl se hur det går. Än så länge har inte något beslut fallit och utredningen pågår fortfarande, kanske får vi ett svar inom kort. HÖSTBUDGETEN GÖR HEMELEKTRONIK DYRARE Under september har regeringen presenterat sin höstbudget och i och med den kommer all hemelektronik bli dyrare och det innebär även så klart spelkonsoler. Det är en ny skatt som är utformad som en kemikalieskatt på 120 kronor/kilot där hemelektronik ingår med ett tak på 320 kronor. Det innebär att kostnaden för alla hemkonsoler troligtvis kommer öka med 320 kronor då näst intill alla konsoler i dagsläget väger mer än tre kilo. Det bör även nämnas att även datorer, mobiltelefoner och även äldre generationer av konsoler hamnar under samma skatt. Det är dessutom moms på denna skatt så i slutändan blir priset på en konsol cirka 400 kronor högre än idag. Tanken är så klart att staten ska få in lite mer pengar till kassan, men eftersom import av hemelektronik inte påverkas av skatten kommer det antagligen påverka försäljningen av hemelektronik på ett negativt sätt. Tanke är att denna nya skatt ska börja gälla i april 2017. man väljer sin egen favorit. Till skillnad från många andra spel behöver man inte hålla reda på några resurser som mana, ammunition eller liknande utan här kan man kasta besvärjelser eller skjuta och slå så mycket man vill. Däremot har nästan alla attacker förutom grundattacken en cooldown och de måste man verkligen hålla reda på och därmed är det även bra att hålla reda på motståndarens cooldown så man vet när man kan köra aggressivt eller när man kanske ska hålla sig i skinnet lite och avvakta. Matcherna har en tidsgräns på två minuter och när tiden gått ut hamnar man i sudden death vilket innebär att arenan börjar “krympa” och man får mindre och mindre utrymme att röra sig oskadd på tills man tillslut inte har någon plats kvar. Utspritt på arenan finns energibollar och hälsobollar - orbs - som kan vara helt avgörande i en intensiv jämn match, men den orben som är viktigast är den i mitten. Den är större och mycket mer kraftfull. Mittorben fyller på liv och energi till hela laget, energin används till specialattacker eller den ultimata attacken även kallad “ulti”. Som sagt är alla hjältar i dagsläget mycket varierande, det gäller att hitta sin favorit och sedan är det bara att börja träna… och sedan träna lite till då spelet går ut på precision och var man placerar sig i förhållande till sin lagkamrat och var ens motståndare befinner sig. Striderna blir mycket hektiska och det gäller att ta snabba beslut för att inte bli omringad och utslagen på en gång. Då jag har hittat en roll och karaktär som är av understödsklassen kan jag säga att som understöd (support) blir man snabbt utvald som mål, då man kan ha en väldigt avgörande roll i matchen eftersom ens uppgift är att hålla sina lagkamrater vid liv. Gör man ett bra jobb vinner man oftast matchen, men blir man det utsatta målet så klarar man sig tyvärr inte jättebra. Spelet är bra avvägt, men det finns en liten del kvar att jobba på och med flera hjältar kommer det bara bli bättre. I skrivande stund kostar spelet cirka 200 kronor (20 euro) och för det får man förutom spelet även alla hjältar och alla hjältar för all framtid, men när fullversionen släpps nästa år kommer det att vara gratis. Det finns, som sagt, några få saker som Stunlock kan jobba på för att göra Battlerite ännu bättre avvägt än vad det redan är, men det är som tidigare nämndes redan nu den ultimata battle brawlern på marknaden. 72 | nöjesnytt