Nöjesnytt Växjö 1
MER IDROTT GER BÄTTRE BETYG Mer tid för idrott i
skolan skulle ge elever en jättebra chans att utvecklas och att uppnå både bättre betyg och en allmänt bättre prestation i skolan. Det skulle också ge elever som inte har tid att vara fysiskt aktiva utanför skolan en chans till bättre hälsa. I denna debattartikel ska jag argumentera om vilka positiva effekter daglig idrott i skolan har på elevernas betyg och koncentration, samt presentera den forskning som visar hur eleverna påverkas. Jag blir inte längre lika trött i skolan som jag blev tidigare när jag inte tränade eller engagerade mig på idrottslektionerna. Jag har dessutom lättare att koncentrera mig under lektionerna i skolan. Det finns studier som visar att fysisk aktivitet leder till höjd koncentration, exempelvis en studie av Daniel Ränk från Karlstads Universitet (2017) som säger att mer idrott i skolan leder till bättre koncentration under teorilektioner. Alla elever har inte möjlighet eller råd att vara fysiskt aktiva utanför skolan. Därför skulle idrotten i skolan betyda att alla elever får möjlighet att uppnå bättre betyg utan att plugga ihjäl sig och även behålla en bra hälsa under skolgången. Dessutom, om fler idrottslektioner läggs till på schemat skulle det bli längre skoldagar vilket leder till att eleverna får mindre fritid och då får för lite tid för fritidsaktiviteter. Om eleverna utövar mer fysisk aktivitet under skoltid har de mer tid för läxor och inlämningsuppgifter efter skoldagen, vilket leder till mindre stress. Idrotten gör dock att det blir lättare för eleverna att koncentrera sig och prestera bättre i skolan. Det gör att elever uppnår bättre betyg. En studie av Jesper Fritz från Lunds Universitet (2017) visar att elever från årskurs 1-9 som har haft daglig idrott under skolgången visat en ökning i betyg för majoriteten av eleverna. Jesper Fritz´s studie visar också hur pojkar och flickor påverkas olika mycket. Hos pojkar var resultaten tydliga där betygen ökade med 13 poäng i snitt (av 320 poäng). Flickorna hade inte lika tydliga resultat då det inte syntes en tydlig ökning i betyg. Dock visade resultaten att flickorna hade en betydligt större utveckling i benmassa samt muskelstyrka än pojkarna. I denna debattartikeln har jag argumenterat om hur mer idrott i skolan leder till bättre betyg och hur daglig idrott i skolan påverkar tjejer och killar på olika sätt. Hur idrott bidrar till höjd koncentration och hur idrotten kan hjälpa elever att känna sig mindre stressade, men istället uppnå bättre betyg. Jag har också argumenterat om hur idrott underlättar studier i skolan och ger större möjlighet att göra klart sina uppgifter under lektionerna. Fysisk aktivitet är något man behöver för att må bra och kunna utvecklas samt lära sig. Idrott eller fysisk aktivitet har alltid varit en del i våra liv, varför sluta med det bara på grund av skolan? Om både studier och egna erfarenheter säger att mer idrott har positiv effekt för att höja en elevs koncentration finns det väl ingen anledning att inte införa mer idrott på schemat. TEXT: THEODOR SÖDERBERG, KLASS: COP20, THOREN BUSINESS SCHOOL