Nordisk Infrastruktur 1
LEDARE Ny regering – ny infrastrukturplan? Skanda
l om nya stambanorna stoppas! Regeringen har lagt fast en nationell infrastrukturplan för åren 2022 fram till 2030. Totalt satsas 881 miljarder kronor, vilket är den största infrastrukturinvesteringen i Sverige någonsin. Men satsningen har mötts av kritik inte minst från borgerligt håll. Nu är frågan om den nya regeringen kommer att riva upp infrastrukturplanen, eller åtminstone delar av den. Moderaterna har varit tydliga i kritiken mot infrastrukturplanen och har i sina alternativ betonat vikten av en f ungerande järnväg och har sagt nej till nya höghastighetståg. Nu har högerblocket lagt fram en motion i riksdagen där man stänger dörren till svenska höghastighetståg. I motionen skriver högersidan att satsningen på höghastighetståg riskerar att tränga undan andra nödvändiga investeringar inom infrastruktur M vill hellre satsa på att underhålla befintlig infrastruktur. M vill också gå vidare med Oslo-Stockholm 2.55, Norrbottniabanan och Ostlänken och dessutom bygga ut Västra stambanan. Likaså betonar M vikten av att ge resurser till vägnätet som på sina håll är försummat. Övriga partier i högerblocket har i princip samma kritik mot den nationella infrastrukturplanen vilket gör att det i den nya regeringen finns en samsyn kring hur infrastrukturinvesteringar ska fördelas i framtiden. Dessutom har det förändrade världspolitiska läget gjort att olika omprioriteringar kan vara nödvändiga, inte minst när det gäller energiförsörjningen. Ännu är inget sagt vad gäller förändringar i infrastrukturplanen men man kan förvänta sig att utbyggnaden av de planerade höghastighetsbanorna kommer att inskränkas väsentligt. Likaså kan Norrbottniabanans fortsatta utbyggnad bli föremål för revision. Även utbyggnaden av stråket Gävle-Sundsvall är ett projekt som kan komma att ifrågasättas, för att ta några exempel på en ny regerings möjliga prioriteringar. Det finns ett stort missnöje ute i regionerna med signalerna på att utbyggnaden av höghastighetsbanorna inte kommer att genomföras. På många håll har det gjorts investeringar i miljonklassen som ett resultat av Sverigeförhandlingen som baserade sig just på höghastighetsbanornas tillkomst. vänd Om den nya majoriteten i riksdagen får bestämma så får vi åka X2000 i fortsättningen i stället för höghastighetståg. FOTO: SJ