Nordisk Infrastruktur 1
VI KAN TRAFIKMILJÖ VI KAN TRAFIKMILJÖ OCH DELAR G
ÄRNA MED OSS AV VÅR KOMPETENS OCH DELAR GÄRNA MED OSS AV VÅR KOMPETENS. är en av Sveriges ledande leverantörer av gatumöbler för kollektivtrafik. www.welandtrafikmiljo.se Omni Trafikmiljö är en av Sveriges ledande leverantörer av gatumöbler för kollektivtrafik. Weland Trafikmiljö (tidigare Omni Trafikmiljö) www.omnitrafik.se MÖT OSS I MONTER: A05:13 närerna genom kortare cykeltider, genom ökad kostnadseffektivitet, till en avsevärt ökad tillgänglighet av järnvägstrafik. Artificiell intelligens och funktionell säkerhet i harmoni Enligt teknikens ståndpunkt kommer enbart konventionell automationsteknik inte att räcka för helautomatiserad järnvägsdrift. Artificiell intelligens har å andra sidan stor potential på detta område. Utmaningen som ännu inte är löst är den praktiska kopplingen av AI-processer till kraven och godkännandeprocesserna i järnvägsmiljön. Det är här det nationellt finansierade projektet safe.trAIn kommer in. Den är avsedd att skapa grunden för säker användning av AI för förarlösa järnvägsfordon och därmed ta itu med en central teknisk utmaning för införandet av förarlös trafik. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 5 2022 Utöka förarlös järnvägstrafik Lösningar för komplett förarlös och obevakad drift har framgångsrikt etablerats på marknaden och i drift under flera år. Dessa har dock hittills endast opererat i kontrollerade och slutna miljöer, som till exempel i tunnelbanetunnlar. Safe.trAIn-projektet koncentrerar sig nu på tillämpningsområdet för regionaltåg: Dessa trafikerar i en mer öppen miljö där det framför allt finns hinder (som människor i spåret eller träd som ligger på rälsen, jordskred, etc.) måste detekteras på ett tillförlitligt sätt. Mål för projektet Målet med projektet är den integrerade utvecklingen av teststandarder och metoder för användning av AI vid automatisering av järnvägstrafik och verifiering av teststandardernas lämplighet med hjälp av ett applikationsexempel. Fokus ligger här på AI-baserade metoder för ett förarlöst regionaltåg, godkännanderelevanta bevis på produktsäkerhet (säkerhet) för AI-komponenterna samt testprocedurer och testmetoder. Safe.trAIn bygger på resultaten av aktuella forsknings- och utvecklingsaktiviteter och utvecklar dem vidare i enlighet med de nya kraven. Viktiga projekt är Shift2Rail, BerDiBa, ATO-Sense & ATO Risk och KI-Hedging. De inblandade projektpartnerna vill använda resultaten av projektet för utveckling av innovativa automationslösningar för högautomatiserad och förarlös drift av järnvägsfordon på marknaden. Relevanta resultat från safe.trAIn ska också överföras till standardiseringsaktiviteter, till exempel inom AI- och järnvägssektorerna. n Källa: Siemens m.m. 55