Nordisk Infrastruktur 1
att även mindre grupper kan mötas. Det finns till
räckligt med utrymme för bagage även under säten. PASSAGERARINFORMATION Tågvagnens nydesignade entré har stora skärmar ovanför dörrarna som ger aktuell information om resan och infrastrukturen vid nästa hållplats. Skärmarna visar också andelen upptagna platser på tåget så att resenärerna snabbt kan hitta en ledig sittplats. Detta möjliggörs av ett kamerabaserat system som känner av vilka platser som redan är upptagna. Totalt är 20 skärmar fördelade i hela vagnen, varav några är integrerade i fönstren. BEKVÄMLIGHET Denna serie innehåller elektriskt justerbara säten som garanterar en bekväm och avslappnad resa. Ett litet T ger extra avskildhet. Innovativa godsvagnar som dragplåster Den slovakiska godsvagnstillverkaren Tatravagónka hade sex olika godsvagnar på utomhusområdet förutom en hallmonter. Enskilda vagnar från Alstom, Vossloh, Plasser och Theurer, Robel, Daimler Truck, Thales, Hitachi och många andra utställare utgjorde som vanligt mässans dragplåster. Även hållbara bussar InnoTrans Bus Display fanns också utomhus. Besökare kunde uppleva 14 nya bussar på den 500 meter långa testrutten i Messe Berlins sommarträdgård. Den polska tillverkaren Solaris presenterade för första gången företagets nya Solaris Urbino 18, en 18-meters buss med vätgas som huvudenergibärare. ŠKODA H'CITY förlitar sig också på vätgas som en hållbar drivkraft. Ebusco från Nederländerna tog med sig den helt elektriska stadsbussen NORDISK INFRASTRUKTUR nr 5 2022 Industri i utbyte Som en del av många specialevenemang gav InnoTrans otaliga impulser till aktuella ämnen som hänger ihop med hållbar mobilitet. Ett späckat dialogforum ägde rum mellan den tyska järnvägsindustrins sammanslutning (VDB), det tyska transportforumet (DVF), Union des Industries Ferroviaires Européennes (UNIFE), sammanslutningen av tyska transportföretag (VDV) och sammanslutningen för den elektriska och Vid Alstoms monter förklarade koncernens representant och direktör för Data Solutions, Jean Protche att ”digitaliseringen av järnvägen är främsta stöttepelaren för hållbar mobilitet och utmärkt service och är därför ett viktigt ämne vid årets InnoTrans.” Vid montern visades också Alstoms automatiska tågdrift (ATO), European Train Control System (ETCS) och cybersäkerhetstekniker som ger operatörerna möjlighet genom att optimera realtidsprestanda inom signalering och multimodalitet, och förbättra passagerarnas reseupplevelse genom att förbättra säkerheten och anslutningsmöjligheter. -När det gäller annan service säkerställer Alstoms avancerade underhållsdatalösningar, inklusive HealthHub och dynamisk underhållsplanering, att fordonsflottor fortsätter att röra sig, sade Jean Protche till Järnvägsnyheter. Alstoms representant inom smart mobilitet, Luc Jung, förklarade på mässan hur Alstoms partner Elta Systems och dess spin-off för smart mobilitet NIART, har framgångsrikt utfört så kallade ODS-tester i Oosterhout, nära staden Breda i Nederländerna. Dessa tester, som utfördes med den nederländska infrastrukturchefen ProRail och järnvägsfraktoperatören Lineas, har visat att ODS-systemet installerat ombord på ett lok kan upptäcka hinder upp till 1 000 meter bort i alla väder och siktförhållanden (dag och natt). Systenet kan användas som ett förarassistanssystem, såväl som ett helautomatiskt system i kombination med Alstoms AutoPilotkomponent. 3.0. Andra utställare är på bussavdelningen varVDL Bus & Coach och Van Hool. digitala industrin (ZVEI) på InnoTrans 2022. Tallano Technologie Många städer lider av dålig luftkvalitet och höga partikelföroreningar. Den franska start-upen Tallano Technologie presenterade på mässan ett nytt bromssystem för tågvagnar och tåg som minskar partikelutsläppen med 90 procent. VD Christophe Rocca-Serra förklarade under en presskonferens: -Man måste vara 100 procent säker på att det man gör är viktigt. Det är det enda motivationen när man vaknar upp varje dag och därför ska man f örsöka introducera något nytt i á 47