Nordisk Infrastruktur 1
Sofia Malander, vd Östgötatrafiken. FOTO: STOCKHO
LMSMÄSSAN Vågar prova nytt M Som vd för ett av Sveriges största regionala kollektivtrafikbolag har Sofia Malander koll på vad som krävs: kundfokus, ständig utveckling och en modig personal. Det modet vill hon gärna sprida till resten av branschen. Sofia medverkar som en av talarna på Persontrafik. Då arrangemanget senast genomfördes 2018 är intresset stort hos branschen att träffas igen. AV PETER HÖÖK NORDISK INFRASTRUKTUR nr 5 2022 ed ett nytt differentierat prissystem gjorde Östgöta trafiken och Sofia Malander rubriker tidigare i år. Lågtrafikbiljetten gör det billigare för kunder som vill resa utanför rusningstid. – Prisdifferentiering är ju något vi har diskuterat inom skattefinansierad kollektivtrafik i många år. Vi har sett potentialen men inte kommit till skott. Sofia Malander konstaterar att trängsel vid peaktider är ett problem, men tror att det är väldigt svårt att till exempel få skolor och arbetsplatser att ändra sina tider. Däremot kan problemet delvis lösas med billigare biljetter vid lågtrafik. – Priserna är en fråga vi förfogar över helt själva. Vi gjorde en gedigen marknadsundersökning innan och utvärderar nu hur det går. Det handför Östgötatrafiken lar bara om att se vad vi kan göra, och att sedan våga prova nytt! Där har Sofia Malander god hjälp av människorna som jobbar inom Östgötatrafiken. Hon pratar med värme om de nyfikna och intresserade medarbetarna, men betonar också att det krävs mycket av ledningen för att alla medarbetare ska känna förutsättningar att visa det där modet. Östgötatrafiken erbjuder kunderna mängder av transportslag: stadslandsvägs- och regionalbussar, pendeltåg, skärgårdsbåt, spårvagn, färdtjänst och skolskjuts. Bolaget omsätter 1,8 miljarder kronor och 2019 gjordes över 31 miljoner resor. Till denna verksamhet kom Sofia Malander för sex år sedan efter att ha varit Region Östergötlands chefsjurist. á 59