Sten Sten 4/2022 omslag
Sten Innehåll
Sten ledare: Hur blir vi mer attraktiva?
Sten Kort & gott: Sara Ekholm Ericsson ställer ut,
stark efterfrågan på natursten etc
Sten K-sten: Blå Hallen i Stockholms stadshus
Sten Intervju : Maja Bakken
Sten karavan får Stenpriset för Uppsalas nya gågat
a
Sten Projekt: Villa Borghamn
Sten Projekt: Enbacksparken
Sten Porträtt: Claes Hake, skulptör
PORTRÄTT CLAES HAKE ”J ag har alltid varit styv i
korken och lite uppkäftig.” Claes Hake sammanfattar ett mångsidigt konstnärskap som sträcker sig över sex decennier. Materialmässigt har det varit en tidsresa bakåt. Det som på 60-talet startade med politiskt laddade plastskulpturer som Amerikanaren, ett slags förvridet älghorn målat i amerikanska flaggans färger som beställaren HSB tackade nej till strax innan det skulle installeras, övergick till en ”bronsålder” innan Claes Hake hamnade i den stenålder som varit hans mesta hemvist de senaste decennierna. Även hans teckningar har under senare år fått stor uppmärksamhet med egna utställningar. Tecknandet har funnits med hela tiden, som ett andningshåll skilt från skulptörens vardag. – Det ger en frihet, nästan som en tvagning, säger han. Claes Hake räknar själv till ett 150-tal skulpturer i Sverige och drygt 20 i Danmark, han är också representerad i en rad andra länder, bland annat Tyskland, Norge och USA, där han också bodde under många år innan han återvände till Sverige. Det är de monumentala stenskulpturerna som de flesta förknippar Claes Hake med. De skjuter upp ur berggrunden, och med korta namn som Port, Arch, Dogon, Bohuslän, Slägga och Wall Street vrider de på perspektiv och blir levande. – Något ska de ju heta, och tolkningen ligger alltid hos personen som betraktar, brukar Claes Hake svara när någon frågar vad namnen står för. Bågformen och stenens råa kilade yta återkommer ofta i hans verk, som ett slags kraftmätning mellan konstnärens bearbetning och naturens urkraft. Verken beskrivs ofta som platsspeci fik konst, konst som utgår från miljön som verket står i. Men Claes Hake själv är inte så förtjust i begreppet. Han tycker att det har blivit ett slags modeord som politiker ofta använder för att lättare kunna motivera varför ett verk ska placeras i en viss offentlig miljö. Claes Hake har en mer pragmatisk syn på sina stora stenskulpturer. Det finns en krass verklighet bakom många av dem, konstaterar han. – Mycket av den konst som vi ser i offentliga miljöer är resultatet av tävlingar, och för att vinna tävlingar krävs att man kan arbeta kostnadseffektivt. Då är sten ett mycket bra och hållbart material, som finns färdigt i naturen och kan bearbetas med många olika metoder. Många gånger blir resultatet bäst när man låter stenen få vara just sten. D Claes Hake målar på nepalesiskt handtillverkat papper. FOTO: LARS ADARVE e stora och tunga skulpturerna är krävande på andra sätt, inte minst vad gäller logistik med tran spor ter och montering. Stenskulpturen Wall Street är till exempel 20 meter lång, 11 meter hög och 100 ton tung. Den stod tidigare på Pilane på Tjörn, men flyttades för snart tio år sedan till den privata skulpturparken på Restad gård i Vänersborg. Bara monteringen tog ett par dagar. – Det krävs kranar för att få skulpturerna på plats, säger Claes Hake som själv brukar delta i arbetet med montering för att resultatet ska bli enligt hans vision. Kostsamma transporter är en av flera anledningar till att Claes Hakes skulptur Slägga sedan i höstas är en permanent del av Udden skulpturpark i Hunnebostrand. Tanken var från början att den skulle transporteras tillbaka till Claes Hake, men 27
Sten Stenkultur: Valvbroar
Sten Stenskolan kapitel 3: förädling och bearbetni
ng
Sten Juridik. Ekonomisk säkerhet för täktverksamhe
t
Sten Sociala medier: över 1000 följare på Instagra
m
Sten Krönikan: Kasta ett öga uppåt väggarna
Sten Marknaden: Annonser