Sten Sten 4/2022 omslag
Sten Innehåll
Sten ledare: Hur blir vi mer attraktiva?
Sten Kort & gott: Sara Ekholm Ericsson ställer ut,
stark efterfrågan på natursten etc
Sten K-sten: Blå Hallen i Stockholms stadshus
Sten Intervju : Maja Bakken
Sten karavan får Stenpriset för Uppsalas nya gågat
a
Sten Projekt: Villa Borghamn
Sten Projekt: Enbacksparken
Sten Porträtt: Claes Hake, skulptör
PORTRÄTT CLAES HAKE Claes Hake i sin verkstad i G
öteborg. FOTO: LARS ADARVE lokala Hunnebostrands samhällsförening väckte förra året tanken på att i stället köpa verket och låta det står kvar på platsen där det rotat sig sedan installationen 2017. För att klara finansieringen ordnande föreningen en insamling där sponsorer kunde bidra med olika belopp. Skulle man lyckas få ihop ett tillräckligt stort belopp garanterade Sotenäs kommun beloppet som redan var budgeterat för att transportera tillbaka skulpturen. Upplägget höll, och 29 oktober ”nyinvigdes” verket under närvaro av Claes Hake. Skulpturen hade då även fått sällskap av två stenbänkar och en sponsortavla i samma Tossene Grå Bohus som Slägga skapats av. Sponsortavlan återger en kort text av Claes Hake där han ger sin syn på att verket nu får stanna kvar i landskapet: ”Skulpturen gör sig inte själv, men här står han bra. Här får han klara sig själv.” De två, lite kärva, meningarna är på något sätt typiska för Claes Hake. Han ger sällan uttryck för en vilja att intellektualisera över sin konst, även om han i intervjuer har erkänt att han åt minstone vill bli bekräftad för den. Det är skapandet som står i förgrunden, och när verket är klart får det alltså ”klara sig självt”, ungefär som barnet som flyttar hemifrån och på egen hand måste klura ut hur det är ställt med livet. – Och jag har heller inget personligt favoritverk, många brukar fråga om det, säger han. Men man får inte göra vad som helst med Claes Hakes skulpturer. Historien om vad som hände med hans skulptur Bohuslän är en historia värdig en Lars Molin-skröna. I början av 80-talet 28 placerades Bohuslän vid ett spår på Centralstationen i Göteborg för att välkomna resenärer till staden. När X2000-tågen några år senare började rulla fick den flytta på sig för att ge plats åt den utrustning som användes för att polera tågsätten. Så småningom hamnade Bohuslän på en rangerbangård där en chef beslutade att verket skulle sågas upp och säljas som skrot – utan att informera Claes Hake. Det gjorde i stället pressen som hade fått nys om det självsvåldiga tilltaget. Och då tog det inte bara hus i helsike – hela storyn tog en ny vändning. ”SJ kände ett visst obehag”, skriver Claes Hake själv i en text i konstnärstidningen Omkonst där han sammanfattar förloppet ur sitt perspektiv. Rubriken är Konsten att döda skulptur. I dag står Bohuslän åter utanför stationen, men är placerad mot stadsdelen Nordstan. Den möter resenärerna som ett slags tack för besöket. – Det var någon ny chef som ville visa framfötterna, och jag kan ångra att jag inte gick hårdare fram den gången, sammanfattar Claes Hake historien. C laes Hakes fysiska uppenbarelse är inte helt olik hans robusta skulpturers, och han kan obehindrat växla mellan skräddarsydd svart kostym och arbets overall. Han är medveten om det själv och återberättar en historia om när han iförd mörk kostym besökte ett av Hallindens Granits stenbrott för många år sedan. En liten pojke sprang omkring bland blocken och stötte plötsligt på Claes Hake. – Han vände tvärt och sprang till sin pappa och ropade: Pappa, en mördare!
Sten Stenkultur: Valvbroar
Sten Stenskolan kapitel 3: förädling och bearbetni
ng
Sten Juridik. Ekonomisk säkerhet för täktverksamhe
t
Sten Sociala medier: över 1000 följare på Instagra
m
Sten Krönikan: Kasta ett öga uppåt väggarna
Sten Marknaden: Annonser