Svensk Golf 1
DÄRFÖR HAR VOLVO SATSAT som courtesy cars och spe
larlounger till norm. Nu berättar Volvos golfchef Per Ericsson om Sverigeplanerna, sin unika tävlingsidé och varför företaget egentligen borde satsa på bowling i stället. I 25 år har Volvo pumpat in ofattbara tre miljarder i proff sgolfen – och gjort begrepp Text: TOBIAS BERGMAN | Foto: KIM SVENSSON Han låter ännu en gång ögonen I svepa över den lista som defi nierar startfältet i Volvo World Match Play Championship samtidigt som hakan vilar i den kupade handfl atan. Peter Hanson kommer. Henrik Stenson likaså. Och matchspelsgiganten Ian Poulter har lockats till Bulgarien genom löften om helikoptertransport från fl ygplatsen till golfbanan. Namnen är bra. Men inte de bästa. Det är uppenbart att situationen BORDE AGERA HÅRDARE MOT SPELARNA« »JAG TYCKER ATT TOUREN 84 SVENSK GOLF | 6 2013 irriterar mannen som rattar Volvos golfsponsring, i det separata bolaget Volvo Event Management. – Touren borde agera hårdare mot spelarna. Om vi ville skulle vi ju bara kunna säga att vi gör något annat med våra pengar, eftersom de bästa ändå inte kommer till tävlingarna. När jag är på dåligt humör brukar jag hota med att vi ska satsa på bowling i stället. Hans ton är visserligen skämtsam, men ämnet allvarligt och när han för det på tal så kan man anta att svettdropparna börjar tränga fram under skjortkragarna hos de höga cheferna på Europatouren. De borde det göra. Volvo är nämligen den äldsta ett industriområde strax utanför Göteborg hukar sig Per Ericsson över det låga glasbordet. och mest dedikerade sponsorn på European Tour. Sedan debuten 1988 har biltillverkaren stått värd för 130 proff stävlingar på olika nivåer och uppskattningsvis investerat ungefär tre miljarder kronor i spelet. Volvo var företaget som en gång införde courtesy cars och spelarlounger – begrepp som i dag är standard på alla tävlingar. I år står Volvo bakom inte mindre än tre turneringar på programmet och arrangerar samtliga i egen regi. Per Ericsson är sedan fem år tillbaka bossen över golfdelen av Volvo Event Management och chef över ett gäng på åtta personer som håller till i Arendal samt åtta på Hongkongkontoret. I byggnadens generösa ytor märks det att golfen numera är en central del av företagskulturen. Väggarna pryds av foton, fl aggor och affi scher. I en låda ligger den nytryckta versionen av en egenproducerad golfbok som i lightform berättar för de anställda hur spelet går till så de ska kunna hänga med i snacket. – Vi vet att det fi nns en tydlig koppling mellan golf och våra kunder. Golfen har ju upplevt en otroligt expansiv resa i Sverige och Europa under 90- och 00-talen och det har känts naturligt för oss att vara med på den. Nu har samma resa inletts i Asien och framförallt i Kina och med tanke på att vi PV61:an var Volvos första efterkrigsbil. Själv kör Per Ericsson en Plug-in Hybrid.