NG Malmö 1
PALMEGRUPPEN TAR LÅNGLUNCH repostar ”sanningar” h
ela tiden i sina sociala flöden. Jag har ännu inte sett en mockumentär där man tror att det är på riktigt hela vägen. Vi behöver mockumentärer lika mycket som vi behöver vanlig spelfilm, för det är ju bara ett annat sätt att berätta en historia. Det är en genre där man kan vara mer pang på och låta expositionen flöda och det är väldigt roligt. Jag har en del favoriter i den genren. Svårt att inte nämna den eviga This is Spinal Tap eller Best in Show och The Office är ju också en mockumentär som lyckas otroligt bra. Du har varit väldigt produktiv under 2020. Har inte coronan satt käppar i ditt regissörshjul? – Oh ja, den har satt stora plankor i hjulet för oss alla. 2020 har varit ett fattigt år på så många sätt. Jag har försökt hålla igång och skrivit mycket på olika manus. Jag har utvecklat två tv-serier och två långfilmer. Jag gjorde några avsnitt på en barnserie för Barnkanalen som har premiär tidigt nästa år. Ekonomiskt har 2020 varit dåligt, tidsmässigt har det varit bra att kunna utveckla nya historier. Jag hoppas på en förlösning 2021. Hårt arbete ska betala sig. Din kortfilm Alive om den rullstolsburna Victoria som vill skaffa sig en kk-relation via Tinder har gjort succé världen över. Vad inspirerade dig till att göra den filmen? – Ja, den har gått otroligt starkt på flera större festivaler och jag är himla glad över det. Den är Oscars-kvalificerad till och med. Jag väntar med spänning på när de släpper sin short list i början av 42 NÖJESGUIDEN | NR 1, 2021 februari. Jag lyssnade på Filip och Fredriks podd förra året och Filip Hammar berättade en story där om en kompis kompis, tror jag det var, som var assistent till en snubbe som satt i rullstol och som hade beställt en eskort. Han hade sagt till sin assistent att denne inte fick vara i lägenheten när eskorten dök upp utan skulle vänta utanför på ett café. Det var något med den storyn som jag tyckte lät spännande och dramatisk. Vad händer om något går fel med deras möte, vem har ansvaret då och vilka är vi att bestämma över någon annans sexualitet. Du jobbar även intensivt med ditt kommande långfilmsprojekt med Sabina Ddumba i huvudrollen. Berätta mer om det. Hur blir det att ta steget från att göra kortfilmer till att långfilmsdebutera? – Jag ska göra en långfilm som är baserad på en annan kortfilm jag gjorde 2018 som heter 2:a klass. Den handlar om en kvinna som jobbar som lärare i en lågstadieklass. En kväll blir hon misshandlad av en nynazist och när hon kommer tillbaka till skolan upptäcker hon att en av hennes elever är son till den nazisten. Hon vill göra allt hon kan för att försöka rädda honom från att bli för influerad av sin pappa och hans hemska åsikter. Den gick oerhört starkt på en hel drös festivaler världen runt och det var flera personer som ville se en långfilmsversion. Så jag skrev ett manus och castade Sabina Ddumba. Hon är oerhört begåvad. Hon har en förmåga att tolka text som inte alla har och det är häftigt. Hon är en jäkligt cool kvinna med en magisk energi. Det har varit tufft att finansiera filmen och coronan hjälpte inte heller till. Nu sätter vi vårt hopp till en strömningsplattform för att få den gjord. Steget till att göra långfilm ser jag inte som något problem alls. Jag ser fram emot det. Jag har jobbat väldigt länge nu och har skrivit och regisserat många kortfilmer och känner mig trygg att berätta en längre historia. Lars von Triers film som du såg som 16-åring fick dig att börja göra film. Hur reagerade du på att hans kultklassiker Riget nu får en ny säsong? Tillhör du dem som är entusiastiska eller dem som är skeptiska? – Ja hans film Breaking the waves förändrade verkligen mitt filmkonsumerande. Den är makalös. När jag hörde och läste lite om att han ska göra en ny säsong av Riget tänkte jag först: Vad mäktigt! Men sen kom skepticismen direkt. Ska den göras på danska eller engelska? Jag vet inte så mycket om det. Så länge den osar samma obehag och humor som originalserien så är det skitkul, men blir det som David Lynchs tredje säsong av Twin Peaks, det vill säga o-bra, är det ju synd. Du är en känd filmslukare och filmälskare. Vilka andra regissörer än von Trier har haft störst inflytande på dig? Och vilken film av alla du sett kan du inte komma över att du inte gjorde själv? – Ingmar Bergman och Andrei Tarkovskij är tatuerade på min kropp och ja, det är sjukt nördigt och ganska dumt men de är husgudar för mig. Dock sitter inte jag och skriver berättelser som direkt påminner om deras berättelser, men det finns alltid tankar och referenser från dem när jag skriver. Andra regissörer jag tycker väldigt mycket om är bröderna Dardenne, Michael Haneke och Andrei Zvjagintsev och de är regissörer som berättar historier som är mer nära det jag själv vill verka i. Vilka filmer ser du mest fram emot 2021? – Jag har ganska dålig koll på vilka filmer som kommer nästa år, men Top Gun ser jag fram emot för nostalgins skull. Dune ser jag verkligen fram emot, för jag tycker att Denis Villeneuve är en mycket duktig filmskapare. Nomadland ser jag mycket fram emot också. Om du kunnat casta valfria skådespelare till ett filmprojekt – vem av alla världens stjärnor skulle du mest vilja jobba med? – Supersvårt. Kan inte nämna en tror jag. Men Tom Hardy har länge varit en dröm, för han är så vansinnigt begåvad. Däremot är det synd att han gjort flera svaga filmer på senare tid. Sen har vi såklart Meryl Streep, Frances McDormand och Olivia Colman. Alla de tre gör grejer där man undrar lite vad det är frågan om. Obegripligt begåvade. Hur ofta blir du ihopblandad med Youtube-profilen Jimmy Olsson? – Det har aldrig hänt. Han har ett stort följe vad jag förstår och håller på med motorsport. Jag är oerhört ointresserad av motorsport och alla fordon för den delen. Däremot får jag ofta höra det där trötta, slitna att jag har samma namn som stålmannens bästa kompis. Det har vi inte, vill jag bara säga. Hans namn stavas Jimmy Olsen. Det är en jäkla skillnad.