Nöjesnytt Kalmar 1
UTBILDNING DESIGN FÖR ALLA Det teknologiska lands
kapet är i ständig utveckling och letar sig successivt in i allt fler aspekter av vårt vardagliga liv. Denna förändringsprocess har skapat ett behov av kompetenta produktutformare som förstår sig på vikten av meningsfulla användarupplevelser och som strävar efter att tolka samspelet mellan människan och tekniken. Mexhid Ferati är sedan årsskiftet ansvarig för programmet Interaktionsdesigner på Linnéuniversitetet. Med en kandidat- och magisterexamen i datavetenskap samt en doktorsexamen i Human Computer Interaction (HCI) tog han sig till Kalmar efter att ha tillbringat en längre tid i både USA och Norge. I över ett decennium har hans forskningsintressen legat i universell design vilket kortfattat innebär strävan efter att göra datorer användbara av alla, trots användarens potentiella handikapp. Mer specifikt har fokus legat på synskadade användare och hur datorer och information kan göras mer tillgängliga för dem. VAD GÖR EN INTERAKTIONSDESIGNER? — En interaktionsdesigner designar hur interaktionen mellan användaren och produkten i fråga ser ut, i dagsläget främst i hemsidor och mobilappar. Det huvudsakliga syftet ligger i att utveckla produkter och gränssnitt som möjliggör för användaren att både effektivt och produktivt nå sina mål och utföra sina uppgifter. För att kunna göra det måste interaktionsdesignern förstå vem användaren är och i vilka kontexter användandet kommer att ske. form av datorprogram, HUR SER PROGRAMMETS STRUKTUR UT? ÄR DET FRÄMST PRAKTISKA ELLER TEORETISKA KURSER? — Det varierar till stor del. Vissa kurser är mer praktiska medan andra är mer teoretiska då syftet med programmet är att studenterna i slutändan skall veta hur man gör något, men också varför de bör göra det på ett visst sätt. Teorin är ytterst viktig då studenterna lär sig hur de anpassar sina praktiska färdigheter beroende på kontexten och teknologin; utan en balans mellan teori och praktik är risken att den lärdom de får blir föråldrad när de väl är examinerade. Det tredje och sista året är däremot nästintill helt praktiskt då slutprojektet oftast går ut på att arbeta kring ett verkligt problem med ett verkligt företag. VAD KAN MAN ÄGNA SIG ÅT EFTER EXAMEN? — Det finns en mängd olika delfält som eleverna kan välja att bemästra under programmets gång, exempelvis att utforma och utvärdera gränssnitt, studera och anpassa befintliga gränssnitt, utveckla spel-gränssnitt och VR. Även fokus på design och programmering samt webb- eller apputveckling går att tillämpa. Det finns alltså en enorm bredd i och med vad framtiden har att erbjuda, allt beror på individens egna intressen och ambitioner. TEXT: LINN ADOLFSSON