DIALÄSENS CHEFSDAGAR 2012 Hantera dina känslor –
bli professionell chef Emmanuel Ezra, kirurg, föreläsare och författare, berättade för deltagarna på Dialäsens chefsdagar om vikten av att som chef ge alla medarbetare en objektiv och ärlig chans. Emmanuel klargjorde hur lite han egentligen visste om alla i rummet. När vi ser andra människor så är det utsidan, det vi ser, som skapar vår bild av hur personen är. Men i själva verket är det så lite vi ser, menade han. Detta illustrerade han genom att måla toppen av ett isberg. Den lilla toppen, är ungefär tio procent av helheten. – Vårt första intryck präglar vårt sätt att värdera, bemöta och bedöma människor vi möter, förklarade Emmanuel. Vi människor väcker känslor i varandra och det påverkar också vårt beteende mot varandra. Därför, menade Emmanuel, kommer vissa medarbetare aldrig att få en ärlig chans. Vi har redan från början bestämt oss för att den här personen är på ett visst sätt. – Men du gör väl inte skillnad på folk? Du är ju chef? Eller?, frågade han publiken. Att som chef vara medveten om just detta, är en viktig nyckel för att kunna ge alla medarbetare en objektiv och ärlig chans. Som chef bär du ett enormt ansvar. – Ge dig möjlighet som chef att omvärdera dina medarbetare, sa Emmanuel. Emmanuel Ezra förklarade att man som chef måste fråga sig själv, i mötet med andra medarbetare: vad riskerar jag göra när en person väcker en stark känsla? När vi lärt oss att hantera våra känslor, kan vi förbli professionella. – När känslorna löper amok kan du inte hantera din kompetens. Det gäller att utveckla sin containerförmåga, att kunna härbärgera sin omgivnings frustration och irritation. Detta, menade han, gäller både i mötet med patienter och medarbetare. Emmanuel Ezra 34 Lena Adolfsson Verksamhetsutveckling kräver tålamod Lena Adolfsson gick från sjukvårdsbiträde till att bli sjukhusdirektör vid Karlskoga lasarett. Det har krävts målmedvetenhet, tålamod och envishet och Lena belyste vikten av att ta hjälp av sin omgivning. – Ensam är inte stark, sa hon. Lena Adolfsson berättade att hon tycker att njurmedicin och dialys är ett viktigt uppdrag. Det är ett svårt område som kräver stor kunskap. – Det borde ha en högre status, men jag tror att vi är på god väg. Karlskoga lasarett är ett akutsjukhus med 730 anställda och 130 vårdplatser. Varje år vårdas omkring 9000 patienter – och ungefär 19 000 patienter söker akut vård. Målet är därför att alltid ha en akut beredskap för att kunna ge vård dygnet runt. Enligt ett politiskt beslut ska man försöka använda sig av länets resurser så effektivt som möjligt. Karlskoga Lasarett genomgår för närvarande ombyggnationer i tre steg för att skapa en så patientsäker och effektiv verksamhet som möjligt. År 2011 tilldelades sjukhuset som första sjukhus i Sverige ett erkännande för framgångsrik verksamhetsutveckling. – Man måste ha tålamod när man jobbar med verksamhetsutveckling, det tar tid, förklarade Lena. För att få energi är hon ute och träffar många patienter och för att arbetet ska kännas meningsfullt bör man hela tiden ställa sig frågorna: Vad är uppdraget? Varför finns jag på jobbet? Vilka förutsättningar finns? – Det är uppdraget som driver mig, berättade hon. Enligt Lena är det framgångsrikt att skapa nytt, men också lika viktigt att bevara det som faktiskt fungerar. Ibland kan det vara svårt att argumentera för varför man gör vissa val. Som chef kan man tvingas ta beslut som påverkats av yttre faktorer, det vill säga att någon annan fattar besluten – och chefen blir den som ska stå upp för dem. – Jag tror inte att rättvisa är möjlig att uppnå. Man måste stå upp för besluten man fattar. – Min största utmaning är att se till att vi på Karlskoga lasarett åstadkommer en så bra vård som möjligt ur ett helhetsperspektiv för våra patienter i samverkan med övriga samarbetspartners, sa Lena. DIALÄSEN 6.2012