STT 1
STT Vecka 6 onsdag 8 februari 2017 35
Vi befinner oss i en mycket spännande tidsålder där tillgången till billig el har kommit relativt långt i utvecklingen. Nya innovationer presenteras i allt snabbare takt, men fortfarande kör skol- och trafikbussar kors och tvärs i vårt land. Systemet har stora luckor. Skolbussar kör på förutbestämda tider efter förutbestämda linjer. Vuxna tar bilen till jobbet, affären och andra samhällsfunktioner. Människor på landsbygden är ytterst begränsade och de flesta hushållen har minst en bil, man måste ha körkort för att ta sig dit man vill. I samhällena står mängder av bilar som kräver p-platser. Bussar och föräldrar Barn och ungdomar är hänvisade till bussar eller att föräldrar har tid att köra dem. Om ett skolbarn missar bussen så måste någon vuxen vara beredd att transportera dem, likaså om ungdomarna vill träffa vänner på kvällstid. Situationen är inte enkel för landsbygdsbor. Tänk om det funnes ett transportmedel som vem som helst kunde färdas med närhelst på dygnet dom vill ut och åka... Spårtaxi Det finns sådana lösningar! En eller flera närliggande kommuner kan anlägga spårtaxi. Det gäller bara att tänka till. Det finns företag som tagit fram små vagnar som tar tre-fyra passagerare som drivs med el. Man tar sig till närmaste hållplats, som bör ligga på bekvämt avstånd från hemmet, går fram till hållplatsen och trycker på en knapp och närmaste lediga spårtaxi kommer framkörande. Man knappar in sin destination och sätter sig tillrätta. Med en hastighet av 40-60 km i timmen transporteras man till sin destination och ingen utomstående kan ta sig in i vagnen om man inte så vill. Man betalar sin resa med sitt kort och åker lugnt och säkert till sin destination. Simsalabim har man ett system som kan begagnas av alla. Säkert system Även barn i första klass kan åka till skolan, fotbollsträningen eller ridklubben. Dags att visa att vi Den 17 och 18 mars anordnar Hela Sverige Ska Leva Västra Götaland en konferens för att inspirera och väcka tankkar kring boende och service på landsbygden. Konferensen hålls i Örby, mitt i Sjuhärad. Här är ett exempel på hur spårtaxi kan se ut i en stad, kan det fungera även på landsbygden, somskribenten påstår? Vad tror du? Systemet kan byggas ut och kopplas samman med grannsamhällena. Kanske Skene, Kinna, Svenljunga och Tranemo och naturligtvis helst i varje fall till Borås. Det är bara fantasin och den politiska viljan som sätter gränserna. Spårtaxin är ett säkert transportmedel, det system jag tittat på finns redan på flera ställen i världen. De små lätta vagnarna går en bit uppe i luften. Med smart planering kan linjerna dras där dom når flest åkande. Vägarna skall vi naturligtvis behålla för större transporter. De båda systemen kompletterar varandra Är vi snabba i våra kommuner kan vi få ett försprång gentemot andra konkurrerande kommuner. Men det börjar bli bråttom för andra har börjat fundera på systemen. I år är det Hela Sverige Ska Leva Sjuhärad som är ansvarig för arrangemanget och vi hoppas att det är många som liksom vi inser att här måste vi kraftsamla för att tillsammans nå goda och snabba resultat. Orimliga krav ROGER GYLLENSTEN, Överlida om höjde bostadstillägget för pensionärer ett antal gånger under våra åtta år. 1000 kronor i månaden rakt i handen är inte småpengar! Under Alliansens regeringstid (2007-2014) sänk tes skatten för pensionärer fem gånger. Totalt sänktes skatten för svenska pensionärer med över 16 miljarder. Till följd av detta fick alla pensionärsgrupper en nå got ökad köpkraft under Alliansåren, trots den djupa globala ekonomiska krisen. Allt enligt riksdagens utredningstjänst. Störst förbättring av köpkraften fick garantipensionärerna. Så här såg det inte ut i vår omvärld. Pensionärerna i många länder i Europa fick tvärtom kraftigt minskad köpkraft under krisåren. Likvärdiga sänkningar Skattebetalarnas Förening jämförde i en rapport våren 2014 en genomsnittspensionär med 15 800 kronor i pension med en löntagare med samma inkomst. År 2006 betalade båda 52 992 kronor per år i skatt. År 2014 betalade pensionären 40 728 kronor i skatt och löntagaren 36 636 kronor. Förvisso en skillnad på drygt 4 000 kronor per år, men då ska man också komma ihåg att löntagarna samtidigt fått försämrade avdrag för exempelvis resor till jobbet, a-kassa, fackföreningsavgift mm. Tar man hänsyn till detta fick båda grupperna ganska likvärdiga skattesänkningar under de åtta åren. När vulgärdebatten är som värst låter det som om Alliansen införde något slags ny ”straffskatt” för pensionärer. Så var det inte. Man kan i stället konstatera att en genomsnittspensionär betalade drygt 12 000 kronor mindre i skatt år 2014 än år 2006. 1 000 kronor mer i månaden rakt i handen är inte småpengar! Utöver detta hade många pensionärer glädje av att vi sänkte fastighetsskatten på villan, införde RUT-avdraget och dessutSänkning som äts upp Dagens regering skryter om att man sänker skatten för vissa pensionärer. Men detta äts för många med råge upp av försämrat bostadstillägg och höjda hemtjänstavgifter. Enligt pensionärsorganisationerna går många pensionärer nu minus, mitt i en stark högkonjunktur. Så såg det alltså inte ut under Alliansens regeringstid. Vi tryggade pensionärernas köpkraft under krisåren. Socialdemokraterna borde sluta med sin vulgära retorik kring pensionärernas ekonomi. Man har inget alls att skryta med. Tyck till! Maila din insändare/ debattartikel till insandare@ stthuset.com Med det enorma tryck som vi har just nu på bostadsmarknaden så inser vi som arbetar för landsbygdsutveckling att det är orimliga krav som läggs på kommunerna vad gäller att få fram bostäder snabbt. En viss byggnation står kommunerna för, en liten del privata utförare finns men vi tror att det skulle vara möjligt med fler aktörer på denna arena. Det gäller att väcka intresset och visa på möjligheterna. Föreningar av olika slag ser vi som en viktig samarbetspartner vad gäller både bostäder och service på landsbygden. Slutbetänkandet för Sve riges Landsbygder – en sam manhållen politik för arbete, hållbar tillväxt och välfärd innehåller många bra tankar kring detta. Dags att mobilisera Nu gäller det för landsbygdens folk att mobilisera, att visa att vi finns och att vi kan och vill hjälpa till så att vi får ett hållbart framtida samhälle. Det måste finnas bostäder för våra ungdomar, äldre och invandrare på landsbygden också. Kan vi med befolkningsökning få lite bättre service, ja då har vi kommit en bit på väg. Syftet med konferensen är att ge inspiration men också att uppmuntra människor på landsbygden att se möjligheterna. Tänka och agera lite utanför de vanliga ramarna. Det är så lätt att bli hemmablind vilket gör att man inte fullt ut tar vara på de möjligheter som finns nära oss. TINA YNGVESSON, , Projektansvarig Mellanlanda Ordförande Hela Sverige Ska Leva Västra Götaland Vi vill att det byggs lägen heter i hela kommunen. Både för unga, barnfamiljer och äldre. Hur kommer Svenljunga kommun att utvecklas efter valet 2018? Den frågan är verkligen berättigad. Centerpartiet vill arbeta för att en borgerlig allians styr kommunen. Då kan vi tillsammans genomföra den politik som ger bäst resultat Vi vill att det byggs lägenheter i hela kommunen. Både för unga, barnfamiljer och äldre. Det finns en stor efterfrågan på trygghetsboende. Under lång tid har kön varit minst 40 sökande. JAN ERICSON (M), Ubbhult Riksdagsledamot finansutskottet De förhandlingar som fördes för 4-5 år sedan med både Svenbo och de privata byggherrarna i Svenljunga måste återupptas. Då ansågs det för dyrt och osäkert att bygga den sortens lägenheter men dagens situation visar ju att de behövs. Kompetens och kunskap De nya kommuninnevånarna som har kommit från olika delar av världen har många olika kompetenser och kunskaper. Det måste vi också hitta bra vägar att använda oss av. Både i kommunens verksamheter och genom att uppmuntra företagande. Många nya svenskar tycker att det är lättare att starta eget än att få en anställning. Centerpartiet har en lång historia av att uppmuntra eget företagande men vi vill också underlätta för redan etablerade företag att hitta kompetens och kunskap hos våra nya medborgare. Ungdomar som aldrig har haft ett jobb behöver få prova på att arbeta med olika saker. Hur skall de annars veta hur det är att arbeta med till exempel äldre eller barn? Utbildning Det kommer att bli en stor utmaning i framtiden att hitta utbildad och erfaren personal till bland annat skolan, barnomsorgen och äldreomsorgen. Utbildning är också en viktig fråga. Förskolan och skolan måste ge möjlighet att ta väl hand om våra barn. Vuxenutbildningen och annan kompetenshöjande utbildning är lika viktig. Språkundervisning, både svenska och engelska men även hemspråk, är avgörande för att kunna tillgodogöra sig annan undervisning. Tillsammans kan vi göra mycket bra för Svenljunga kommun! Framåt för ett livskraftigt Svenljunga! BARBRO JOHANSSON Kretsordförande i Svenljunga EVA JOHANSSON Gruppledare