Kanalen 1
samhälle &politik Osaltade vägar upprör Rindöbor
På Rindö saltas inte vägarna. Den här vintern har flera bussar och bilar kört av vägen på grund av blixthalka. Väg 274 på Rindö är ofta glashal under vintertid. Minst två bussar har kört av vägen denna vinter, men även flera bilar och också skolskjutsen. Helene Sundin bor på Rindö och pendlar dagligen till fastlandet. – Fredagen den trettonde (januari) låg ännu en bil i diket. Den här gången var det en närboende. Då fick jag nog och ringde Trafikverket för att fråga varför de inte saltar väg 274 på Rindö. Det är ofta förenat med livsfara att köra bil här på ön då det är vinterväglag, säger hon. – Ibland kör man verkligen med livet som insats. Det känns ibland som vi bor på ön som Trafikverket glömde, säger Helene med ett snett leende. Ben Valskrå, projektledare för Trafikverkets vägar i norra och södra Roslagen, förklarar för Kanalens reporter: – Den här vägen trafikeras i snitt av cirka 1 200–1 300 bilar på ett dygn och gränsvärdet för att vägen ska få en god halkbekämpande effekt av salt 500 fordon per dygn, helst 2 000. Om man väljer att salta en vinterväg som har för lite trafik riskerar man återfrysning av saltet. Detta medför att vägen blir halare av saltet där inte tillräckligt många fordon passerar. Valskrå förstår problemet med hala vägar, men förtydligar: – Friktionen mellan däcken på bilen och vägens beläggning generar att saltet aktiveras och arbetar så att snön och is smälter. Anledningen till att Trafikverket inte saltar vägen över Rindö har varit på grund av för litet antal fordon som färdas på vägen, säger han. är minst 1 Rindöbon Helene har observerat många bilar och bussar i diket denna vinter på Rindö. Hennes önskan är att vägen ska saltas. Foto: Maria Ehrs Valskrå menar också att det är viktigt att anpassa hastigheten efter väglaget och att förare som bor i Stockholmsregionen är lite ovana att köra på hala vintervägar, då det finns så många vägar i länet som saltas på grund av den höga trafikbelastningen. Även bussarna på Rindö har stora problem, bland annat vid färjelägena mot Vaxholm och Värmdö där ”Vi har satt in en extra insats med sand vid backarna vid färjelägena på Rindö”, säger Ben Valskrå, projektledare för Trafikverkets vägar i norra och södra Roslagen. Foto: Privat det är branta backar precis före färjeläget. Vissa turer har ställts in på grund av halkan. – Vi har satt in en extra insats med sand vid backarna vid färjelägena på Rindö. Det är lite besvärligt just vid färjelägen då många som väntar på färjan vill ha varmt i bilen och kör bilen på tomgång, vilket gör att sanden smälter ner i snön, säger Valskrå. Vägen på Rindö är kurvig, enfilig i varje riktning och saknar vägrenar. En hel del tung trafik passerar på väg mot Värmdö. Det är mörkt i rusningstrafiken den här årstiden. – Den trettonde januari låg det redan två bilar i diket då jag åkte till jobbet strax efter klockan sju. Det var verkligen glashalt den här morgonen såsom så ofta förut. Inte ens bärgaren kunde stanna bärgningsbilen när han skulle bärga bort min närboendes bil, säger Rindöbon Helene. Rindöborna ska få prova saltade vägar till nästa vinter. – Trafikverket kommer under nästkommande vinter göra ett försök med saltning, avslutar Ben Valskrå. Maria Ehrs volkswagentransportbilar.se volkswagentransportbilar.se 5 Nya Amarok. Vidga dina revir. Caddy All-in. Från 1.750:–/mån* Det känns som att Amarok sätter naturlagarna ur spel. Bestig ett berg, dyk ner i en dal eller gasa upp för en glaciär. Nya Amarok tar dig dit du ska, oavsett terräng. Den turbodrivna V6-dieselmotorn på 3 liters cylindervolym, 224 hk och 550 Nm gör att du Vill du göra en riktigt smart affär går du All-in på en ny Caddy. Just nu har vi ett riktigt bra erbjudande på ett begränsat antal nya Caddy Skåp. All-in ger dig allt det har vad som krävs för alla situationer. Har du fällt en älg, en gran eller en mindre skog är det inga pro em ragvas e p bl v hos din n Drmasnent bär fisnans e -åi terföd b a v på volks s mt s rvi tr Amarok Aventura TDI 224 hk 4MOTION från 399.000:– exkl moms eller 3.550:–/mån* , diktig ikt n är upp till 3 5 t d en ml åv dtlig betalning. ä et i e Volk wag ienr ng mersäljar r ile ellklo wagen eanscpeortbilh und e å en faktur,a meon. Upp e naen er, försäkring - oc ar.seerhållsavtal. Vad väntar du på? Bränsleförbrukning Amarok vid blandad körning från 7,8 l/100 km, 204 g CO2/km. Volkswagen Leasing 36 mån (exkl moms), 30% särskild leasingavgift, 43% restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (sep 2016). Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer. Vi reserverar oss för eventuella ändringar och avvikelser. Erbjudandet gäller endast vid nybilsförsäljning. Varje Volkswagen-återförsäljare är fri att sätt sina egna priser. Bränsleförbrukning Caddy vid blandad körning från 4,5 l/100 km, 117 g CO2/km. *All-in – Volkswagen Leasing exkl moms 36 mån, 2 000 mil/år, 30% särskild leasingavgift, 47% restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (maj 2016). Volkswagen Service- och underhållsavtal och Volkswagen Försäkring ingår i månadskostnaden. Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer. Vi reserverar oss för eventuella ändringar och avvikelser. Varje Volkswagen-återförsäljare är fri att sätta sina egna priser. Erbjudandet gäller endast vid nybilsförsäljning. Bilen på bilden är extrautrustad. Caddy Skåp EU5 1,6 TDI 75 hk. All-in från 1.750:–/mån* Sockenvägen (vid Åkersberga Lastbilcentral) 08-503 351 18/19 www.aftenbil.se