Vårdguiden Omslag
Vårdguiden Innehåll o Krönika
Vårdguiden Tema Hörsel
Vårdguiden Tema hörsel
Vårdguiden Ett sinnrikt organ
Vårdguiden Tema Hörsel
Vårdguiden Ny mansmottagning
Vårdguiden Nattlig oro hos barn
Vårdguiden Antibiotikakuren har ett högt pris
Vårdguiden Kaffe
Vårdguiden Kissar du på dig?
Vårdguiden Botad på 15 minuter
Vårdguiden Resfeber?
Aktuellt i vården Hej då remsan! – nu samlar vi d
ina stämplar elektroniskt Snart slipper du remsan för högkostnadsskydd när du söker vård. Vi håller reda på när du når gränsen för fri vård. Från november 2015 till mars 2016 införs en elektronisk hantering av högkostnadsskydd och frikort för besöken i den öppna sjukvården i länet. Till öppen vård hör till exempel vårdcentraler och närakuter, men inte när du blir inlagd på sjukhus. Nästa gång du besöker vården registreras de stämplar och belopp som du redan har på din pappersremsa för högkostnadsskydd. Vid varje besök registrerar systemet de avgifter som ingår i högkostnadsskyddet. När du har betalat 1 100 kronor når du gränsen för frikort. Det betyder att du under resten av tolvmånadersperioden, räknat från första besöket, inte behöver betala något för de mottagningsbesök som ingår i högkostnadsskyddet. Du behöver bara visa legitimation. Under en övergångstid (november 2015 till mars 2016) kommer mottagningarna att fortsätta utfärda inplastade frikort även när du har fått ett efrikort. Det är för att du ska kunna söka vård både på de mottagningar som är med i systemet och de som inte har kommit med ännu. När systemet med elektroniska frikort är genomfört, i april 2016, behöver du ett inplastat frikort bara om du söker vård i ett annat län. Då kan du beställa ett sådant frikort på 1177.se. Du kan också be kassa personalen på din vårdcentral beställa ett frikort som skickas hem till dig. Om du loggar in på 1177 Vårdguidens etjänster kan du se alla uppgifter om dina avgifter, högkostnadsskydd och frikort. 1177.se/sthlmefrikort Spara pappersremsan så att du får den registrerad i det nya systemet. En av tre använder 1177 Vårdguidens e-tjänster Nästan var tredje stockholmare använder etjänsterna på 1177 Vårdguiden – för att till exempel boka tid eller förnya recept. Bara i år har användandet ökat med cirka 20 procent. – Om du känner dig sjuk kanske du googlar på symtomen och läser om dem på 1177.se. Därifrån klickar du dig vidare till din vårdcent ral, loggar in och bokar tid för besök. Och när du väl varit hos doktorn och kanske fått 26 recept på läkemedel, kan du få receptet förnyat på nätet, säger Ida Wellner, 1177 Vård guiden. Det är enkelt och bekvämt. En viktig fördel med 1177 Vårdguidens etjänster är att de kan användas för att utbyta känslig information. Tack vare den säkra inloggningen är det tillåtet enligt lag att skicka patientuppgifter via etjänsten, till skillnad från mejl och sms. Många vårdgivare i Stockholms län har samma grundutbud av etjänster, som att boka tid, avboka tid och förnya recept. En del mottagningar har också egna etjänster, som att du kan fråga om din remiss har kommit fram, eller vad ett provsvar visar. Namnet Mina vårdkontakter är borttaget. Men tjänsterna finns kvar på 1177 Vårdguiden. Välkommen att logga in på 1177.se! 1177 Vårdguiden nr 4 2015 FOTO: IDA FRIEDMANN