GLAS 1
Sapa, Wicona och Technal, där har vi Hydro Buildi
ng Systems (HBS), tre varumärken. Tidigare i viss mån konkurrenter, numera med samma ägare snarare ett komplement till varandra. En profiltrio för hållbarhet Hydro Building Systems Pelle Lennartsson, Johan Strand och Thomas Blom. HYDRO BUILDING SYSTEMS Text: Mikael Ödesjö Foto: Hydro Building Systems På HBS North huvudkontor i Vetlanda arbetar 120 anställda för Sapa och Wicona tillsammans. Vetlandaanläggningen, med allt från pressverk, anodisering, profildesignutveckling, support, försäljning och administration, är sedan 1960-talet en institution i svensk byggsystemtillverkning av aluminiumprofiler. På produktsidan omfattar verksamheten dörrar, fönster, skjutpartier, tak och fasader. — Vår styrka och succéfaktor är just att vara lokala. Med full kontroll över hela produktionen här på området har vi stora fördelar i alla led och kan snabbt tillgodose kundernas önskemål och behov. Företaget betyder också mycket för hela Vetlanda med omnejd, eftersom merparten av våra anställda kommer härifrån, säger Johan Strand, Sales Director för HBS North, när GLAS träffar honom med Pelle Lennartsson och Thomas Blom säljansvariga för Sapa respektive Wicona. Varumärken för olika nischer Efter en tid av, kanske mest för omgivningen, viss förvirring om vad som gäller ägande och varumärken, konkurrens och sam - ar bete, har bilden idag klarnat och den nya konstellationen i HBS har hittat sina nischer och samarbetsformer. Sapa har sin marknad och Wicona sin. — Här på huvudkontoret blir vi dock som ett stort team, där vi kan diskutera tekniska lösningar med ömsesidiga framsteg över varumärkesgränserna. Detta trots att våra marknader ser rätt så olika ut, där Sapa är inriktat på små och medelstora projekt, medan Wicona lämpar sig mer för stora projekt, beskriver Johan Strand. Det tredje varumärket, Technal, är ännu inte representerat i Sverige och har sin marknad främst i södra Europa. Sapa och Wicona tillhör Hydrokoncernens region North i organisationen, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Polen. Totalt omfattas 180 anställda och en tredjedel av dessa är kvinnor. Hållbarheten genomsyrar allt De senaste åren har hela organisationen haft en tydlig inriktning och målsättning. Med hållbarhet som övergripande ambition har Hydro Building Systems formulerat tre värdegrunder – omtanke, mod och samarbete. För att hela företaget ska genomsyras av detta GLAS 1.2020 / tema: hållbarhet / > 43