GLAS 1
Tillverkning i Hydros pressverk i Vetlanda. Ovan
Horten Vidergående skole med Sapa profilsystem. Hydro Building Systems tre varumärken: Sapa, Wicona och Technal. Med Sapas och Wiconas systemlösningar med Circal återvinns aluminiumskrot tillbaka in i produktionscykeln. Till vänster syns ett projekt, Økern Portal, där Circal används. / fakta / Hydro Building Systems HYDRO grundades 1905 i Norge och har eller har haft verksamhet inom gödsel, olja gas och olika metallerverksamhet inom. Norska staten fortfarande så att Sapa-producenterna tillhör en trogen kategori. Johan Strand och Pelle Lennartsson uppskattar att de till 95 procent arbetar med företagets profilsystem. — Det är ju smickrande att ha det förtroendet, och det är vår högsta ambition att kunna motsvara förväntningarna från dem. Samtidigt anar vi att fler kanske börjar fundera på att jobba med olika varumärken, och för vår del med Sapa och Wicona samt vår senaste marknadssatsning på villa- och bostadsmarknaden, Sapa Selection, breddar vi möjligheterna ytterligare för våra kunder och deras kunder i sin tur. Välfyllda orderböcker Även om det spekuleras i en konjunkturavmattning ser Hydros ledare på en fortsatt ljus framtid. Under de senaste tio år en har företaget i det närmaste fördubblat årsomsättningen till 700 mkr 2018. Även årets budget är positiv. — Ja, vi känner ingen oro. Våra kunders orderböcker är fortsatt välfyllda. Vi ser bland annat en ökning på renoverings- och ombyggnadssidan, vilket är en välkommen trend inte minst med tanke på hållbarhetsaspekterna. Så jag hoppas att det ibland självuppfyllande pratet om lågkonjunktur dämpas lite. Johan Strand har också stark tilltro till att Sapa som svenskt varumärke fortsätter uppskattas, genom att vara lokalproducerat, sin långa erfarenhet, design och tydliga hanterbarhet. — Vi vet också att Wicona, som bottnar i en tysk tekniktradition med avancerade lösningar, har ett grundmurat gott rykte och som konkurrerar med stor framgång om de större glasbyggnadsprojekten. Det ser väldigt spännande ut för oss och för övrigt hela branschens utveckling både vad gäller hållbarhet och möjligheter i designa fram nytt innehåll, som till exempel växtlighet i fasader, inbyggda balkonglådor och en rad nya smarta miljövänliga funktioner. / är största ägaren med cirka 30 procents andel. Koncernen har 35 000 anställda i 40 länder, med en omsättning på närmare 200 miljarder kronor. Hydro verkar globalt med framställning av aluminium för olika ändamål, från gruvdrift med råvaruhantering, via metallfarmställning till pressade profiler för byggsystem. SAPA startade i Vetlanda 1963. Byggsystemavdelningen blev en del av Sapa Profiler på 1970talet. Genom åren har Sapa också tillverkat och tillverkar golvsystem och transportsystem. Systemavdelningen döptes om till SapaFront, som var varumärket under många år. 2005 omvandlades det till Sapa Building System i ett eget aktiebolag. 2013 ingick Hydro och Sapa i ett joint ventureförhållande. 2017 blev Hydro ensam ägare till Sapa. WICONA är ett tyskt internationellt varumärke i byggsystemsektorn inom Hydrokoncernen. Wicona producerar innovativa, hållbara och energieffektiva fasader, fönster, dörrar och profilsystem i aluminium med fokus på kundspecifika projektlösningar. Wicona samarbetar med arkitekter, tillverkare och fasadbyggnadsföretag. Hos Wicona har hållbarhet och miljö länge varit en grundläggande del av företagets filosofi och som ett resultat av detta har projekt över hela världen genomförts och tilldelats internationellt erkända byggcertifikat som DGNB, LEED och BREEAM. WICONA finns idag i 48 länder på fyra kontinenter. GLAS 1.2020 / tema: hållbarhet / 45