Lokaltidningen Kanalen 1
4 Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM • NR 4 • Vecka
4 • ONSDaG 24 JaNUaRI • 2018 samhälle &politik TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se DEN NYA GäSTHAmNEN på Ingmarsö kommer att ligga på samfälld mark vid Norrgårdens hantverksbod. Österåkers kommuns tillfälliga angöringsbrygga kommer att flyttas en bit närmare bensinstationen för att utgöra den inre delen av gästhamnen. Även bensinstationen flyttas ett femtiotal meter. Foto: agneta Johansson EU-pengar till upprustning av gästhamnar i Österåker Efter en lång ansökningsprocess blev det nyligen klart att 21 hamnar i Stockholms, Ålands och Åbolands skärgårdar skall, fram till år 2020, rustas upp med hjälp av bidrag från Central Baltic, EU:s regionala utvecklingsprogram SEASTOP. Av projektets totala budget på närmare 42 miljoner kronor går cirka 5,5 miljoner kronor till tre hamnar i Österåker. Österåker och Norrtälje kommun har tillsammans med Värmdö, som är drivande projektledare, ansökt om att delta i gästhamnsprojektet SEASTOP. Projektet är en EU-finansierad storsatsning på att utveckla servicen i Stockholms skärgård. Ansökan, som skall främja besöksnäringen mellan Sverige, Åland och Finland samt nämnda tre skärgårdskommuner har varit en lång process. Den 25 november kom det tredje och sista steget, då projektet SEASTOP:s finansiering godkändes av både Länsstyrelsen och Landstinget i Stockholm. För besökshamnarna på öarna Nässlingen, Husarö och Ingmarsö omfattar godkännandet även ett tillskott från Österåkers kommun på 750 000 kronor. Kommunalrådet Mathias Lindow (L) välkomnar projektet. Han är optimistisk inför den förändring som skärgårdsöarna nu står inför. – Målet med projektet är stärka besöksnäringen i skärgården genom att höja servicenivån, något som gynnar både båtägare och lokala näringsidkare. Det kommer även innebära en förlängning av turistsäsongen, säger han. Tillskottet av pengar går till att anlägga nya gästbryggor, servicebodar med toaletter, sopstationer, dusch- och tvättmöjligheter samt nya grillplatser och lösningar på vattenförsörjning och hanteringen av avloppsvatten vid respektive öars gästhamnar. Projektet startar med Ingmarsö och anläggandet av en ny gästhamn med servicebodar vid Norrgårdens hantverksbod. Ingmarsö Byalag har tillsatt en grupp som har i uppdrag att utveckla projektet. När gästhamnen är klar kommer de att lägga ut driften till serviceinriktade intressenter. Nästa steg i gästhamnsprojektet SEASTOP blir att upprusta besökshamnarna på Nässlingen och Husarö. Agneta Johansson redaktionen@fixmedia.se Central Baltic-programmet 2014-2020 arbetar med fyra tematiska mål: • Att öka små och medelstora företags konkurrenskraft. • Att skydda miljön och främja en hållbar användning av resurser. • Att främja hållbara transporter och få bort flaskhalsar i viktig nätinfrastruktur. • Att investera i utbildning, färdigheter och livslångt lärande. KäLLa: http://www.regerIngen.ax/ narIngsLIv-Foretagande/FInansIerIng/Interreg-programmet-centraLbaLtIc-2014-2020 Skräp i Söraspåret när återvunnet grusmaterial från förra årets sandsopning användes Små vassa metallbitar, rester av elkabel, plast och splitter från glas har upptäckts i sanden i Söraspåret. Hundägare är oroliga och en hund fick skador i tassen före jul. Österåkers kommun har städat och plockat upp bitar vid ett flertal tillfällen. – Förut stank det kogödsel och nu ser jag glassplitter i spåret, säger Cecilia Nordwall, som är kritisk till det ”grus” som lagts i spåret för att förbättra framkomligheten men som hon nu befarar i stället kan förgifta marker och skada hundar. Österåkers kommun la ut information om ärendet på sin hemsida den 22 december, men fortfarande finns det skräprester i spåret och de har fortsatt uppdatera informationen, såväl den 17 som 18 januari. På hemsidan står det: ”Återvunnet grusmateriel från förra årets sandsopning har använts. Tanken är att minska miljöpåverkan med onödigt brytande av berg och långa transporter. Prover är tagna och har godkänts av Miljö- och hälsoskyddsenheten. Men olyckligtvis innehöll just detta lass skräp som inte borde ha kommit med”. – Vi har städat, krattat och plockat upp bitar vid fem tillfällen och vi kommer att fortsätta städa vid behov. Senaste städningen var 16 januari precis innan det började snöa. Vi återanvänder bara sopsand och grus från platser där risken för förorenade ämnen är minimal, det vill säga gång- och cykelvägar, trottoarer och mindre villagator. Kommunen uppdaterar nu rutinerna kring sopningen för att undvika att skräp och glas kommer med i sanden. Nedskräpning sker tyvärr överallt där människor vistas. Därför uppmanar vi alla att slänga sitt skräp i de papperskorgar som finns uppsatta i stället för på marken, säger Ann Erlandsson, som är driftingenjör på väg- och trafikenheten i Österåkers kommun. Hon tillägger att det mesta som nu glimmar i gruset är ”kattguld”, det vill säga rester av de ofarliga bergarterna muskovit och biotit. Men Cecilia Nordwall tror inte att de små glasbitarna går att kratta bort och hon menar att varningsskyltar borde sättas upp så att hundägare blir informerade om risker. Inger Lindegren redaktionen@fixmedia.se