Hemma i HSB Stockholm 1
ARKITEKTUR Torleif Falk intresset för gestaltning
, material och form har utvecklats. – Det här är delvis ett resultat av att arkitekter i dag rör sig mer internationellt och skaffar sig bredare referensramar. Nackdelen är att vi ser en trend mot en global designfilosofi som inte har förankring i Stockholms historia, säger han. Han välkomnar det ökande intresset för och fokuseringen på det offentliga rummet. – Alla har tillgång till de offentliga miljöerna och rätt utformade kan de bli ett verktyg för social hållbarhet, säger Torleif Falk. Han menar att i ett historiskt perspektiv går synen på vad som är tilltalande arkitektur i cykler om cirka tio år. – Arkitekturen är ofta kopplad till strömningar och ideal i samhället i Stora gemensamma ytor är en tydlig trend i dagens arkitektur. övrigt. Modernismens tro på maskinerna speglas i 1920- och 30-talens rena och rationella arkitektur medan exempelvis nationalromantiken var dekorativ och hämtade inspiration från svensk landsbygd, borgar och slott. Så vad händer med arkitekturen under de närmast 100 åren? – Mycket kommer troligen att förändras positivt i takt med att stadsbyggandet återtar det som dominerade under 1960- och 70-talens fokus på bilismen. Då skapades stora sår i stadsbilden med motorvägar och parkeringsplatser. De kan komma att bli ytor för offentlig miljö och till exempel bostäder när den individuella bilismen ersätts av delningssystem. Men i stora drag kommer nog ändå Stockholm vara sig väldigt likt, säger Torleif Falk. ■ Utskällda då, älskade idag HÖTORGSSKRAPORNA OCH KULTURHUSET – De fem Hötorgsskraporna byggdes 1955–1966 och Kulturhuset invigdes 1974. Byggnaderna fick mycket kritik när de uppfördes och Kulturhuset har ibland funnits med i omröstningar om Stockholms fulaste byggnad. I dag anses de kulturhistoriskt värdefulla och uppskattas av en yngre generation. STOCKHOLMS STADSHUS I alla tider ställs olika generationers smak mot varandra – här har Torleif Falk valt tre exempel på byggnader som omvärderats med tiden. TEXT: KARIN STRAND FOTO: MOSTPHOTOS OCH SHUTTERSTOCK HEMMA I HSB 6.2018 / STOCKHOLMS LÄN – När byggnaden stod klar 1923 blev den kritiserad. Framför allt andra arkitekter och arkitekturskribenter tyckte det var en nationalromantisk pastisch och arkitekten Ragnar Östberg hade svårt att få nya uppdrag. I dag är stadshuset en älskad symbol för Stockholm. ILLUSTRATION: DIAKRIT