Nöjesnytt Kalmar Öland 1
frossa i film & serier När man av en eller annan
anledning måste stanna hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna och filmerna just nu. TV-SERIER SLUTET PÅ SOMMAREN (PRIME) Redan när jag läste Anders de la Mottes bok Slutet På Sommaren tänkte jag att den skulle göra sig utmärkt som tvserie. Det tog nästan tio år, men nu har den, efter sju sorger, åtta bedrövelser, och gud vet hur många kanaler senare, blivit verklighet. Var det värt all väntan, undrar ni? Jodå, det får man nog säga. Manuset håller sig någorlunda troget originalet, och bildspråket är tjusigt, just på rätt sida på gränsen till glättigt. I de la Mottes författarskap är nästan intrigen underordnad karaktärerna, vilket funkar utmärkt i bokform, men kanske sämre på tv,. Trots det har man lyckas hålla en bra balans i tv-serien, inte minst för att Julia Ragnarsson är så bra. En klart godkänd adaption av en mästerlig bok. PRIME TARGET (APPLE TV+) Utan att säga för mycket (det här kan fortfarande balla ur vad det lider) är Prime Target ännu en lyckad thriller-satsning från Apple TV+. Den briljanta matematikstudenten Edward Brooks är mer än en begåvning – han är ett geni. Och när han är nära ett stort genombrott där han upptäcker en sekvens inom primtal (därav den fyndiga titeln) som kan ge honom tillgång till alla datorer i hela världen försöker en okänd fiende stoppa honom. Följaktligen slår han sig ihop med en statlig agent för att hitta svar, och på köpet avslöja en konspiration. För undertecknad, som hatar matte, är det en stor bedrift av seriemakarna att lyckas göra något spännande av ett i grunden torrt ämne, även om det stundom är mer än lovligt osannolikt. Och hur man än ser det är Leo Woodall (The White Lotus, En Dag) den stora behållningen. GENOMBROTTET (NETFLIX) Precis som i fallet med Helikopterrånet och serien om bröderna Menendez har Genombrottet fått stor kritik för att inte hålla sig till sanningen. Borde det dock inte ligga i sakens natur att när man gör underhållning av allvarliga ämnen så måste man skarva lite? Hur som helst är Genombrottet, som handlar om när dubbelmordet i Linköping 2004 löstes efter att en släktforskare stod för det avgörande beviset, en synnerligen välgjord och spännande svensk dramaserie. Både Peter Eggers och Mattias Nordkvist gör sina respektive roller med bravur och med hundra procent trovärdighet och som i de bästa true 46 | nöjesnytt crime-serier spelar det ingen roll att man vet utgången på förhand: man sitter ändå och väntar på upplösningen. Vill man veta hur det gick till hundra procent ”på riktigt” finns det flera bra dokumentärer om fallet. TEACUP (SKY/SHOWTIME) Det dräller inte direkt av bra skräckserier, men Teacup är ett välbehövligt gott tillskott till genren. Serien är baserad på Robert R. McCullochs bok Stinger och handlar om en grupp grannar som är fångade i ett samhälle ut på vischan i Georgia och måste lära sig att samarbeta för att mota ett okänt och mystiskt hot. Redan från början fascineras man av den hotfulla stämning som byggs upp – accentuerat av ett mörkt, blåtonat bildspråk – och även om det så småningom mer och mer börjar likna science fiction, hålls man fastnaglad i soffan. I story-drivna skräckberättelser krävs det att skådespelarinsatserna håller hög klass och det gör de i Teacup. Extra kul är det att se Yvonne Strahovsky, som bland annat spelade Hanna McKay i Dexter, tillbaka i gammal god form. KAELI DEJTAR – JAKTEN PÅ ALEXANDER ISAK (SVT PLAY) Föga förvånande var komikern och TikTok-profilen Kaeli Abdi helt okänd för mig innan jag snubblade över serien Kali Dejtar på SVT Play. Men jävlar vad jag har skrattat! Själva USP:en för serien är att Kaeli, en fotbollsanalfabet, har en ”önskan” om att bli en WAG, alltså en fotbollsfru, och nu har hon siktet inställt på Alexander Isak. Här blir jag förvisso part i målet, eftersom jag är både fotbolls- och Newcastle-fan (-atiker) sedan barnsben, men vem målet för Kaelis jakt än varit går det inte att förneka att det här är stor underhållning. Som wingman har hon Djurgårdsikonen Bosse Persson, som visar sig ha en stor, om än något nedtonad komisk talang. Bland det bästa jag sett på väldigt länge inom svensk dokugenre, av en enkel anledning: man blir glad! FILMER DAVID LYNCH BONANZA Den 15 januari gick av historiens största och mest originella filmskapare ur tiden. Allt som kan sägas om David Lynch har redan sagts, men nu om någon gång är det läge att gå tillbaka och kolla på ett filmskapande som som inte bara pushat gränserna, utan också gått långt bortom dem. Allt han gjorde var inte fantastiskt, men nivån var enormt hög och han var alltid, alltid intressant: från genombrottet med Eraser-head, via mästerverket Elefantmannen, kultrullarna Blue Velvet och Wild At Heart till odödliga tv-serien Twin Peaks och ”2000talets bästa film” Mulholland Drive. Han tog tid på sig att göra sina filmer, vilket gör att man med lätthet kan unna sig en hel dags David Lynch-bonanza och kolla igenom hela filmografin. Time well wasted, kan jag lova. ALIEN - ROMULUS (DISNEY+) Med noll förväntningar och en ganska ond magsjuka i kroppen satte familjen sig ned för att lugnt och stilla runda av söndagskvällen med den sista installationen i Alien-serien. Det blev allt annat än lugnt. Alien – Romulus är långt ifrån den bästa Alien-filmen, men fan vet om det inte är den mest spännande. Blinkningarna till klassiska 1990-tals-thrillers är många och säga vad man vill om filmmakandet på 90-talet, men spänning var de bra på. En mer naturlig skådespelarbegåvning än Cailee Spaeney (Priscilla, En Kvinna Bland Män) är svår att tänka sig: det finns inte en cell i hennes kropp som inte är hundra procent närvarande i varenda scen och hennes ansikte äger sannerligen rutan/duken. En positiv överraskning, som dessutom får mig att vilja se om övriga filmer i serien. Igen. CUCKOO (iTUNES) På tal om David Lynch, eller kanske framför allt Twin Peaks, så svävar hans ande tydligt över denna lilla pärla. Cuckoo utspelar sig i tyska Alperna, dit en amerikansk-brittisk familj flyttar för att ta över en resort. Resorten ägs av en viss König, som är en minst sagt skum rackare, något som Gretchen, dottern i familjen, snart inser. Cuckoo är närmast en skräckfilmspastisch, vilket är en svår lina att balansera på genremässigt. Det kan bli för roligt, eller inte tillräckligt roligt, för läskigt, eller inte tillräckligt läskigt. Cuckoo löser detta dilemma på ett utmärkt sätt. Det är lite lågbudget-känsla över det hela, men det är långt ifrån en B-film, snarare än hyllning till både Lynch och Hitchcock. Se den! I TEXT: OLA KARLSSON