MES 1
MEDIA, REKLAM & PR Under senare tid har det blivi
t tydligt att AI har potential att förbättra reklamkampanjer genom att analysera och lära sig av konsumenternas beteende. SÅ KAN AI REVOLUTIONERA MARKNADSFÖRING FOTO: PEXELS I en värld där konkurrensen ständigt ökar, har marknadsförare börjat se artificiell intelligens (AI) som en väg till framgång. Johannes Sahlin, doktorand i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde, har tagit ett stort kliv mot att skapa ett människocentrerat AI-verktyg som kan förbättra marknadsföringsvärlden. I dagens digitala era är marknadsföring mer än bara att nå ut till kunder. Det handlar om att engagera och anpassa sig till deras individuella beteende och preferenser. Under senare tid har det blivit tydligt att AI har potential att förbättra reklamkampanjer genom att analysera och lära sig av konsumenternas beteende. Det är här Johannes Sahlin och hans forskning kommer in i bilden. Johannes Sahlins mål med forskningen är att utveckla ett optimeringssystem för marknadsföring med en människocentrerad AI. Med en grund i bland annat arkitektoniska modeller, teknologiska regler och designprinciper, har Johannes Sahlin tagit fram en designteori över informationssystemet. En designteori är ett verktyg för att göra bättre informationssystem på ett generellt sätt. Bland annat förklarar en designteori strukturen, beteendet och funktionen av en viss typ av informationssystem. Hans teori av sitt system kan vägleda både forskare och marknadsförare i att skapa egna varianter av informationssystemet, med syftet att förbättra sin egen marknadsföring. För att bygga och studera systemet har Johannes Sahlin använt Action Design 30 Research-metoden. Metoden bygger på designcykler med utveckling, intervention och utvärdering. Forskningen har resulterat i flera artiklar som presenterar designteorin i olika former, exempelvis modeller, teknologiska regler och designprinciper. Johannes Sahlin har inte bara utvecklat en teoretisk ram utan också ett praktiskt system som använder AI för att optimera digitala annonser. – Genom att kombinera teori och praktik har jag skapat ett verktyg som marknadsförare kan använda för att förbättra sina reklamkampanjer och anpassa dem efter konsumentbeteende. Principerna är anpassningsbara och kan skräddarsys för att passa olika sammanhang och situationer. Med andra ord är det inte en strikt uppsättning regler att följa, utan snarare en kreativ plattform där andra kan utveckla sina egna unika lösningar och anpassa teorin för att passa deras specifika behov. I sin avhandling avslutar Johannes Sahlin med att ge rekommendationer för framtida forskning. Med fokus på relevans, nyskapande, användbarhet, design och transparens av produkten eller kampanjen som produceras, visar forskningen vägen för hur AI kan användas för att optimera marknadsföring och hur människocentrerad design kan vara nyckeln till framgång. Johannes Sahlins arbete har potential, menar han, att påverka hur företag och konsumenter interagerar i den digitala världen, vilket leder till en mer anpassad och engagerande reklamupplevelse. Den 1 november försvarade Johannes Sahlin sin avhandling ”Designing Advertisement Systems with Human-Centered Artificial Intelligence” vid Högskolan i Skövde. ® Kristin Lagerqvist tar emot priset för Årets inredningsinspiratör 2023. ÅRETS INREDNINGSINSPIRATÖR UTSEDD AV HUS OCH HEMS LÄSARE FOTO: PRESSBILD Hus och hems läsare har sagt sitt – digitala kreatören och entreprenören Kristin ”Krickelin” Lagerqvist är Årets inredningsinspiratör 2023. Priset tillkännagavs och delades ut i mitten av oktober. Motiveringen till årets inredningsinspiratör lyder: ”Kristin Lagerqvist bjuder in oss till sitt liv och möter på ett unikt sätt sina följare med både ärlighet och förtrolighet. Som generös inspiratör inom inredning, trädgård och livsstil har hon visat oss det goda livet långt från storstaden och som entreprenör är hon en förebild för många.” – Det känns fantastiskt såklart – jag är ödmjukt tacksam över detta och det känns som ett fint kvitto på att många inspireras av mig och tycker att jag gör ett bra jobb. Vilken fin bekräftelse. Stort tack till alla som har röstat, säger Kristin Lagerqvist om utmärkelsen. Genom Kristins populära Instagram-konto @krickelin och hennes blogg på krickelins.se bjuder hon sina läsare på inspiration kring allt från personlig inredning till trädgårdsliv. Här delar hon även med sig av sina reflektioner kring entreprenörskap och sitt djupa engagemang i olika frågor som verkligen berör på djupet. Hus & hems chefredaktör Karin Ohlsson-Leijon kommenterar årets inredningsinspiratör: – Kristin Lagerqvist, eller Krickelin som hon kallar sig, är en centralgestalt bland inredningsinfluencers i Sverige. Hon har länge inspirerat många med bilder från sitt hem i Varberg och genom att också dela med sig av svåra erfarenheter i livet. Hon är också en entreprenör med egen butik och bjuder in andra kreatörer till sin värld. Krickelin är en värdig vinnare av Årets inredningsinspiratör. – Det är rolig att så många läsare engagerar sig i omröstningen av Årets inredningsinspiratör. I år var det över två tusen personer som röstade och det blev en jämn kamp mellan de nominerade, vilket var extra kul eftersom det visar hur uppskattade alla de nominerade är. Avslutar Karin Ohlsson-Leijon. ®