KIA STORY 1
NYHETER TEKNIK TIPS PRISREGN TILL HÖRBY BIL! MIKA
EL SVENSSON, vd för Hörby Bil i Hörby har all anledning att känna sig stolt. Han utsågs till Årets företagare i Hörby 2012 och i år blev han Årets marknadskommunikatör i Skåne. Och var dessutom bara en hårsmån från att ta hem även segern i Årets företagare i Skåne 2013. Gratulerar! Vad krävs för att få så fina utmärkelser? – Företagarna, som är den organisation som Magnus Johansson, Hedin Bil i Halmstad är en av deltagarna i Kias masterutbildning. En annan av deltagarna är Leif Renner, Friebergs Bil i Nacka. Hallå där Andreas Rönnqvist, utbildningsansvarig på Kia Motors Kia ökar satsningen på kompetensutveckling. Varför? – I år kommer cirka 1 400 anställda i Kias återförsäljarled att delta i kompetensutveckling skräddarsydd efter deras och branschens behov. 70 procent av dem är tekniker. I år har en Kia-tekniker cirka sex till åtta utbildningsdagar. Det är helt nödvändigt för att teknikerna ska kunna hålla sig uppdaterade med de nya bilmodellerna och för att rätt kompetens ska uppnås. För de icke auktoriserade verkstäderna ligger snittet ungefär på två dagar totalt – och då arbetar de ofta med flera märken. – Minst lika viktigt är att kundmottagare och att en tekniker ska bli master, alltså den högsta nivån, måste han eller hon klara en tvådagars examination med såväl teoretiska som praktiska examinationer. Andreas Rönnqvist. säljare har den kompetens som krävs för att de ska kunna göra ett bra jobb. Här handlar det väldigt mycket om att bemöta kunden på ett bra sätt och att förstå kundens behov. Ledorden är kundbemötande och service. Hur ser utbildningen ut? – Alla våra utbildningar är uppbyggda i tre steg: certifierad, expert och master, där master är den högsta nivån. Alla som arbetar med Kia på en Kiaverkstad eller hos en Kiaåterförsäljare ska vara minst certifierade. Detta är ett minimikrav, sedan strävar vi mot att de ska de ha minst en mastertekniker och en master-servicerådgivare för att uppnå Kiastandard. Utbildningarna innehåller både teoretiska och praktiska moment. För 20 KIASTORY 2/2013 Vad är den största utmaningen? – Den största utmaningen är att se till så att våra utbildningar motsvarar de krav och förväntningar som finns hos våra slutkunder. Vidare måste frågan kring kompetensutveckling bli central i varje företags verksamhetsplanering, och se att det är en investering för att öka lönsamheten och stärka kundlojaliteten. Vad är din roll i detta? – Jag ska se till att vi kan erbjuda rätt sorts utbildningar med den kvalitet vi vill ha. Viktigt för mig är att Kia är branschledande när det kommer till frågor om utbildning och kompetensutveckling. Jag ska också se till att utbildningarna är Kiaspecifika där varumärke och kultur är självklara inslag. Hur kommer Kiaägare och blivande Kiaägare märka av satsningen? – Det kommer de att göra så fort de kommer i kontakt med en återförsäljare eller en Kiaauktoriserad verkstad. Där finns den bästa kompetensen för att ta hand om en Kia. Vi önskar också att vår satsning på kundbemötande/kundrelation i våra utbildningar ska ge kunden ytterligare en dimension i sitt besök hos en Kiaauktoriserad återförsäljare. MILJONPRODUKTION KIA NR 1 000 000 rullade ut från Kiafabriken i Georgia USA i juli i år, en pärlvit Kia Sorento. En imponerande siffra med tanke på att fabriken startade för fyra år sedan. Men så är också Kia Sorento en riktig storsäljare på den amerikanska marknaden. står bakom priset, utvärderar kandidaterna utifrån flera framgångskriterer: som ekonomi, avkastning och marknadsandelar. De tittar också på företagarens vandel. Hur är det att sälja Kia i Hörby? – Det går bra, tack. Kunderna tycker att det är en prisvärd och pålitlig bil med bra garantier. Också som företagsbil har Kia tagits emot bra. Hur ser planerna ut den närmaste framtiden? – Vi kommer bland annat att flytta till större lokaler och utöka verksamheten med däckservice och däckhotell. Kunderna ska kunna sköta allt kring bilen hos oss. Vi kommer också ha ett stort evenemang tillsammans med Företagarna i Skåne. FOTO SAMIR SOUDAH