Nordisk Energi 1
PANNDAGARNA AKTUELLT Julia Ahlrot är chef för str
ategi och omvärldsrelationer på Växjö Energi och leder deras projekt för att avskilja och lagra biogen koldioxid från kraftvärmeproduktionen. Foto: Jonas Ljungdahl, Växjö Energi Sandviksverket. – Vi har inte valt teknik ännu. Vi håller på att göra detaljstudier för några olika tekniker och vi ser att det finns både för- och nackdelar med de olika teknikerna, som också har olika mognadsgrad. Tanken är att vi om ungefär ett år ska kunna besluta oss för vilken teknik och vilken teknikleverantör vi går vidare med, säger Julia Ahlrot. Hon understryker att en viktig faktor i beslutet är hur mycket el processen förbrukar. – Vi vill ha en avskiljning som inte förbrukar Letar efter den bästa tekniken Efter att nu ha arbetat stenhårt med projektet för bio-CCS i några år är förhoppningen enligt Julia Ahlrot att Växjö Energi ska kunna fatta ett investeringsbeslut i slutet av 2026, för att sedan kunna driftsätta en anläggning för bio-CCS två år senare. - Vi kommer då att kunna fånga in 260 000 ton biogen koldioxid per år, kommenterar Julia Ahlrot. Hon förklarar att projektet bland annat handlar om att hitta den bästa tekniken för bio-CCS vid Nordisk Energi 3 2024 så mycket el, berättar Julia Ahlrot, men tillägger att vissa av processerna använder lösningsmedel som inte är hälsosamma, varken för människa eller miljö, om de släpps ut och att de också vill ha en process med minsta möjliga påverkan på miljön. Dessutom påpekar hon att tekniken måste kunna integreras väl med Växjö Energis befintliga kraftvärmeanläggning. Styrmedel byggs upp Eftersom Sandviksverket ligger långt bort från närmsta hamn beskriver Julia Ahlrot att en viktig del av projektet också är hitta ett lämpligt transportsätt och en lämplig transportväg till platsen för den permanenta lagringen. – För att kunna skapa permanenta minusutsläpp måste man hitta en lämplig lagringsplats och i vårt närområde är det framför allt Norge och Danmark som erbjuder den här typen av lagringsplatser. Vi behöver därför först hitta ett sätt att transportera koldioxiden från Sandviksverket till en lämplig hamn och sedan vidare transport med båt till en lagringsplats, förklarar Julia Ahlrot. Hon menar även att det gäller att hitta en fungerande affärsmodell för minusutsläppen. – Någon måste betala för lagringen av koldioxiden och det bör rimligtvis vara de som orsakar utsläpp eller har orsakat historiska utsläpp av koldioxid. Det handlar mycket om att städa upp efter gamla synder, kommenterar Julia Ahlrot och tillägger att det håller på att byggas upp styrmedel både på internationell och nationell nivå. – Man behöver hitta styrmedel där huvudfokus fortsätter att vara att minska de befintliga utsläppen, men som också gör det möjligt att använda sig av minusutsläpp för att förstärka inbromsningen av klimatförändringarna, understryker Julia Ahlrot. u 27