Nordisk Energi 1
ENERGILAGRING AKTUELLT ➛ lagra den i vätgaslagret
, som är ett stålinklätt bergrum. När elen är dyr kan man sedan stänga ner vätgasproduktionen, men ändå fortsätta produktionen av stål med hjälp av den lagrade vätgasen. Det har visat sig kunna sänka den rörliga kostnaden för produktionen av vätgas med mellan 25 och 40 procent. Vätgas kan dessutom användas som drivmedel och det förväntas framöver byggas många nya vätgastankstationer i Sverige, där man lagrar vätgas för att kunna använda den för att tanka fordon. Näst största intäktskällan Den vätgas som lagras i olika typer av vätgaslager kan förutom att användas i industriprocesser eller som drivmedel också utnyttjas för att producera el, som till exempel kan användas för att tillhandahålla stödtjänster. Nackdelen är att processen jämfört med batterier har en låg verkningsgrad på bara omkring 40 till 45 procent, men tack vare skalfördelar är det med stora vätelager möjligt att lagra energi under längre tid till relativt konkurrenskraftiga kostnader. I ett projekt som genomförts av RISE, i samarbete med Mariestads kommun och VänerEnergi, har man med vätgastankstationen i Mariestad som utgångspunkt studerat hur vätgastankstationer i ett framtidsscenario kan utnyttjas för fler användningsområden än att bara förse fordon med vätgas. Projektet visar att det skulle vara möjligt för tankstationer att delta på marknaden för stödtjänsten FCR-D Upp genom att en bränslecell, som omvandlar vätgas till el, aktiveras och matar ut effekt till elnätet. Även om storleken på intäkten från försäljningen av denna stödtjänst bedöms som osäker uppskattas den kunna vara den näst största intäktskällan för en vätgastankstation efter drivmedelsförsäljningen. u DEN VÄTGAS SOM LAGRAS I OLIKA TYPER AV VÄTGASLAGER KAN FÖRUTOM ATT ANVÄNDAS I INDUSTRIPROCESSER ELLER SOM DRIVMEDEL OCKSÅ UTNYTTJAS FÖR ATT PRODUCERA EL, SOM TILL EXEMPEL KAN ANVÄNDAS FÖR ATT TILLHANDAHÅLLA STÖDTJÄNSTER. Det 100 kubikmeter stora vätgaslager, i form av ett stålinklätt bergrum, som byggts i anslutning till HYBRIT:s pilotanläggning i Luleå har visat sig kunna sänka den rörliga kostnaden för produktionen av den gröna vätgas som används för att tillverka fossilfritt stål med mellan 25 och 40 procent. Foto: HYBRIT Nordisk Energi 3 2024 43