Kingsize 1
- Rudeboy är inblandad i flera framtida släpp med
intressanta svenska och internationella akter. Den stora frågan är hur mycket vi orkar. Både Rudeboy och jag har ett omättat driv och en vilja att bredda scenen och försöka göra något bra med reggaemusiken, för jag vet att ett samhälle behöver reggae. Jag menar att det till och med måste finnas reggae i ett modernt samhälle. Som en spirituell motpol till det ytliga, materiella, individualistiska. Alla vet att reggae står för “one love”, frihet, rättvisa. Dancehall har en annan funktion, oftast. Den är också viktig, framför allt klassisk dancehall där det mest handlar om att ha kul och förenas i dansen. Det är en sorts “one love” där med. Jag är tacksam över att arbeta med Rudeboy Records för det finns en passion och vilja att göra något bra. Vi har massor av planer för framtiden, det är allt jag kan säga just nu. Med basen i Göteborg har Partillo skapat merparten av det nya albumet ”Högre Standard Vol.3 & 4”, något han beskriver som en process över flera år att färdigställa. - Det har på många sätt varit en räddning rent mentalt att få känna ett sammanhang. Jag tror att många artister på albumet har uppskattat att få vara en del av något just nu. Utan spelningar och klubbar hade det annars känts väldigt tomt och uppgivet. Ett av målen med albumet är att förena, att länka ihop artister inom reggae genren och artister som har kärlek till reggae och dancehall. Jag ville även få till ett par oväntade samarbeten. Ibland hade jag en idé på en riddim (red anm: ett beat) som jag kunde föreställa mig en artist på, i andra fall så utgick jag ifrån en viss artists stil när jag gjorde musiken. Jag kände att jag ville presentera flera olika sounds och stilar men ändå hålla en röd tråd. Ambitionen har enligt Partillo varit att få med så många artister som möjligt och det slutade i över 30 artister. En stor del av låtarna är samarbeten där två eller fler artister medverkar. - Tanken är att hålla en regelbundenhet i “Högre Standard”-serien. Kanske inte varje år men vartannat år släppa ett album, med lite färre låtar än dessa första. Jag har inte valt bort artister, jag har snarare gjort ett urval för att presentera den svenska reggaescenen för allmänheten och ge reggaefansen ett fett album och en milstolpe för genren. De som inte är med nu kommer med på nästa osv. Jag ser fram emot ännu fler samarbeten i framtida ”Högre Standard”-sammanhang. Även om musiken och producenten Partillo har utvecklats och förändrats sedan den första och andra volymen av ”Högre Standard” snart 15 år tillbaka i tiden, så menar han att devisen är densamma. - Förena. Visa att vi finns. Vara en positiv kraft. Det såg lite annorlunda ut 2007 när jag drog i gång projektet och 2008 när första albumet släpptes, då fanns inga streamingplattformar. Reggaegenren var en stark undergroundrörelse i Sverige och fungerade som progg och punkmusiken gjorde på 70-talet. Det har nu förändrats en hel del. De flesta internationella reggaeartister och även svenska har numera ena foten i urban pop typ dancehall, trap, reggaeton, afrobeats och så. - Jag skulle vilja påstå att ”Högre Standard”-konceptet är ännu viktigare nu i streaming-tider. När första albumet kom så fanns det inga streamingplattformar, reggaemusiken i Sverige blomstrade i underground-communityt. Vi hade även större akter som spelade för den stora massan. Idag är det snabba intryck som gäller, finns knappt någon tid för lyssnaren att ge reggaemusiken en chans. Om det inte låter som allt annat så är det inte intressant. Lyssnaren ska känna igen sig och känna sig bekväm i ljudbilden, veta att detta är ”hippt”, ingen vågar idag lyssna på något annorlunda. Alla vill platsa in, klicka like på samma bilder, kunna samma låtar med samma artister. Samma drum samples, samma synthar, samma sätt att mixa musiken på. Nu behövs reggae mer än någonsin tror jag. På det kommande albumet medverkar bland annat Million Stylez, Governor Andy, Leafnuts, Norrisman, Papa Dee, Essa Cham, Desmond Foster, Bamma B, Horace Corn, Etzia, Stina Velocette, Jamkid, Moncho, Mivas, Daniel Lemma, och Promoe och många fler. Merparten av albumets låtar är inspelade på hemmaplan i Drum n Blaze-studion i Göteborg. Partillo förklarar att alla studiosessions är unika, med så mycket olika talangfulla artister och erfarenheter som spänner från allt till reggae-veteraner, till unga stjärnskott och studio-vana rappare som Ken Ring. Han lyfter också fram en upplevelse från Rubadub-studion i Stockholm där han spelade in med Daddy Boastin, Leafnuts, Desmond Foster och Stein. Sessionen i huvudstaden kom att bli hans sista möte med Daddy Boastin, i den legendariska studion som drevs av ljudteknikern och reggaeprofilen Internal Dread (Tom Hofwander), fram till hans bortgång 2012. - Daddy Boastin och jag pratade flera gånger om att göra musik ihop. Vi gjorde en grej typ 2002 eller 2003, men sen dröjde det till 2018 innan vi spelade in NR 3, 2021 | KINGSIZE MAGAZINE 31 WWW.KINGSIZEMAG.SE