Nollelva 1
SPEL POKÉMON: LET´S GO, PIKACHU!/ LET´S GO, EEVEE
! Text: Carl Linné Nintendo Switch Om inte Pokémon redan var en megasucce innan, så blev det för ett par år sedan en ännu större succe när Pokémon GO kom till mobilen. Alla sprang omkring och samlade små fickmonster i sina mobiler, men sedan hade man inte så mycket att göra med dessa små monster. Självklart har Pokémon GO utvecklats under tiden, men det som har saknats är känslan av de gamla Pokémon - det får man i Pokémon Let´s GO. Pokémon Let´s GO har redan från början haft en hel del kritiker som inte gillat det förenklade sättet att spela på som GO till mobilen har att erbjuda. De tycker således att det inte ska vara lika lätt att spela sig igenom ett spel som Pokémon, utan man ska behöva grinda och slita lite för mödan. Här tycker jag dock att Nintendo har gjort ett riktigt superjobb med Pokémon Let´s GO. Det är enkelt att ta till sig och har man spelat något pokémon förutom GO tidigare känner man snabbt igen sig… och då är det säkert femton år sedan jag spelade ett Pokémonspel senast. TRÄFFA MITT I PRICK Till skillnad från de gamla spelen så är det inte slumpmässigt när man träffar på ett monster ute i bushen, utan här ser man dom och får välja själv om den ska försöka fångas eller ej. Även sättet hur man fångar sin pokémon är uppdaterat till den moderna GO-stilen, så man behöver inte försvaga den innan man kastar sin pokéboll. Här är det att träffa mitt i prick som gäller istället, fighterna sköts mellan tränarna ute i världen. Efter ett tag får man även bättre pokébollar som ska göra det lättare att fånga pokémons och det funkar sådär. Det ska vara lättare, men med en bättre boll tar det ibland flera försök än att få en svårare fångst med en standardboll - det är antagligen en slumpfaktor med i det hela som avgör detta, i övrigt funkar det alldeles utmärkt. Pokémon Let´s GO är en salig blandning av gammalt och nytt, berättelsen är i princip densamma som i de första Pokémon-spelen men tekniken är ny och fräsch. Tyvärr så är de icke spelbara karaktärerna helt livlösa och känns som robotar som populerar världen. Man spelar som en pokémontränare som ska fånga och träna upp så många pokémons som möjligt, slå de åtta tränarna på gymmen som finns i de olika städerna runt om i världen för att sedan ge sig på de fyra bästa och bli mästare. Gamla karaktärer från tv-serien känns igen och även lite andra påskägg finns att finna för den som är uppmärksam eller har spelat tidigare spel. VÄLJA FRITT Det har även gjorts uppgraderingar i saker, som att man kan bära med sig alla monster man hittar längs vägen. Man behöver således inte springa till någon stad för att byta grupp utan här kan man välja fritt av de monster man har fångat, men endast sex stycken kan vara aktiva när man fångar nya pokémons eller fightas med en annan tränare. Det är ganska enkelt att via erfarenhetspoängen hålla sina små vänner på en relativt jämn nivå. Det blir inte som i de äldre spelen där ofta det blev så att man hade några som var betydligt kraftfullare än de man inte spelade så mycket med, vilket gjorde dom helt värdelösa och så använde man bara sina bästa pokémons. Man kan även göra sina Pokémons ännu starkare med speciella godisar. Dessa ökar deras styrka så att det blir väldigt lätt att hålla sig i en något högre nivå än vad som behövs, vilket i sin tur gör det lättare att ta sig vidare och sedan göra om allt igen. Jag tycker att alla de uppgraderingar som har gjorts till spelet överlag är positiva och det gör det lättare för flera att ta till sig spelet, men tyvärr blir jag väldigt besviken på att världen känns så pass livlös som den gör. Det finns så mycket potential i detta spel… och jag hoppas att nästa iteration kommer bli en fullpoängare. SPELNYHETER TIME MAGAZINE GER PRIS FÖR XBOX ADAPTIVE CONTROLLER Tidigare i år släppte Microsoft sin Xbox Adaptive Controller som är ett tillbehör till Xbox som gör det lättare för personer med funktionshinder att spela genom att ansluta olika hjälpmedel till en grundplatta som sedan kopplas in i maskinen. Detta har uppmärksammats av Time Magazine som listar det som en av årets mest innovativa produkter, ett mycket trevligt sammanhang för spelbranschen att hamna i. (CL) FORTNITE ÄR ÅRETS GOLDEN JOYSTICK Golden Joystick är en spelgala där det är publiken som röstar på villka spel som ska vinna och således så blir resultaten antagligen något annorlunda än mot när “branchen” får bestämma om vad som är bra eller dåligt. I det här fallet blev det alltså Fortnite Battle Royale som blev årets spel eller “Ultimate Game of the Year” som dom kalllar det. Storvinnare på galan blev det nya God of War som vann hela fyra titlar men bäst av alla blev alltså Fortnite. Alla vinnare och glan går att se på följande länk: https:// www.gamesradar.com/uk/golden-joystick-awards-2018winners/. (CL) NOLLELVA 51