Gasbilen 2014 1
Myter och sanningar om gasbilar ✹ Gastankarna tar
upp hela bagageutrymmet på bilen. Nej, inte i moderna gasbilar. Tankarna byggs in under bilgolvet och bagageutrymmet är lika stort som i vilken bil som helst. I gamla eller efterkonverterade bilar kan tankarna ha tagit plats från bagageutrymmet. ✹ Det är dyrare både att köpa och tanka en gasbil. Nej, en gasdriven personbil kostar ungefär lika mycket som en dieselbil, men du slipper dieselskatten. Alla miljöbilar är dessutom skattebefriade under fem år, detta infördes januari 2010. Det är också 10–30 procent billigare att tanka gas jämfört med bensin. ✹ Det finns bara några få gasbils modeller att välja mellan. Nej, i dag finns det ett 20-tal gasbilsmodeller att välja på. Men jämfört med konventionella bilar som bensin och diesel är gasbilsmodellerna naturligtvis färre. Det är kostsamt att utveckla nya modeller, därför växer utbudet i takt med efterfrågan. ✹ Jag riskerar att bli stående eftersom det inte finns tillräckligt många gastank stationer. Nej, alla gasbilar (personbilar) på den svenska marknaden har två bränslesystem – ett för gas och ett för bensin. I dag finns det över 150 tankstationer för fordonsgas i Sverige och antalet stationer med fordonsgas ökar stadigt. ✹ Risken är stor att det exploderar när jag tankar. Nej, gassystemet är slutet vilket innebär att läckor undviks vid exempelvis tankning. 10 GASBILEN 2014 1 Hur började du engagera dig i gasdrift? – Det började för fem år sedan när en av mina stora kunder var på väg att lämna mig då de hade bestämt sig för att börja köpa gasbilar. Jag säljer Ford och är även delägare i Toyota Växjö sedan ett år tillbaka. Ford hade inga gasdrivna modeller då, men jag fick kontakt med en man som var intresserad av att börja konvertera bilar och ville ha en bil att testa med. Han monterade in utrustningen i en Ford Focus – och när den hade godkänts i besiktningen kunde vi erbjuda den första gasdrivna bilen. Bilförsäljaren öppnade egen tankstation med gas 3 FRÅGOR TILL . . . Stefan Hermansson på Småländska bränslen i Växjö, som driver Sveriges enda privatägda gasmack. 2 3 Men hur kom gasmacken in i bilden? – Det fanns ingen marknad för gas i Växjö, eftersom det inte fanns något tankställe. På kommunen var de intresserade av att producera och sälja biogas, men de ville inte starta en kommunal gasmack. Jag kollade på en mack i Västervik och tyckte det såg rätt enkelt ut och gjorde slag i saken! Var det så enkelt som det först såg ut? – Dessvärre inte. Det var väldigt svårhanterliga regler kring framför allt säkerheten. Nu i efterhand kan jag förstå varför det inte finns fler privata mackar. Men med en dos småländsk envishet så går det bevisligen. Nu har vi haft gasmacken i gång i två år, och vi försörjer ungefär 300 fordon i Växjöområdet med driv medel. Det kommer att bli en ökad biogasproduktion i regionen och därför planerar vi att bygga fler biogasmackar – målet är att ha tre mackar i Kronobergs län inom tre år. PETER WIKLUND