Gasbilen 2014 1
Slam på ingång. En tankbil som tömt restauranger
och storkök på fettavskiljningsslam lämnar sitt bidrag till fordonsgasproduktionen. Vid Henriksdals reningsverk separeras vatten och slam och det renade vattnet går tillbaka till Saltsjön medan slammet rötas till biogas. FOTO: DAN HANSSON Medan vi vandrar tunnlarna fram berättar Stockholm vattens biogasingenjör Andreas Carlsson entusiastiskt om reningsprocessen och om de förestående ombyggnads planerna. – På sikt ska Henriksdal få en fördubblad kapacitet och klara av att rena vatten från 1,6 miljoner människor. Lika många som det beräknas bo inom vårt upptagningsområde om ett 20-tal år, säger han. Matavfall ska också bli biogas En av anledningarna till utbyggnadsplanerna är att Henriksdal ska ta hand om avloppsvatten från reningsverket i Bromma, väster om Stockholm, som ska läggas ned. Men det är inte bara stadens avlopps vatten som ska bidra till att biogasproduktionen ökas. – Det fi nns ambitiösa planer för insamling av matavfall i Stockholm. Vi räknar med att kunna ta emot det på Henriksdal framåt 2018–2019, säger Andreas Carlsson. Matavfallet ska i så fall förbehandlas vid en nybyggd anläggning i södra Stockholm. Där ska det blandas med vatten och omvandlas till en vätska kallad slurry, som sedan kan transporteras i tankbilar till Henriksdal. Redan i dag fi nns en mottagningsstation inne i berget. En tankbil som tömt fettavskiljningsslam med en lång kraftig slang, spolas av från 14 GASBILEN 2014 ”Det fi nns ambitiösa planer för insamling av matavfall i Stockholm. Då får vi spränga ut nya bergrum för att få plats med fl er tankbilar.” Andreas Carlsson, biogasingenjör, Stockholm vatten sitt kladdiga innehåll. Utöver fett töms här kvarnat matavfall från restauranger och storkök. – Ska vi dessutom ta emot hushållens matavfall måste mottagningen byggas ut ordentligt. Då får vi spränga ut nya bergrum för att få plats med fl er tankbilar, berättar Andreas Carlsson. Enligt Stockholm vattens planer ska biogasproduktionen vid Henriksdal på sikt fördubblas. Hushållens matavfall beräknas stå Merparten driver stadens bussar Av den fordonsgas som produceras i dag går merparten till Storstockholms lokaltrafi k (SL). – Vi har en gasledning direkt till Söderdepån på andra sidan Danvikstull, säger driftschefen Lars Hammarlo och pekar bort mot Södermalm. Resten av fordonsgasen pumpas ut i Stockholm gas nya fordonsgasnät som börjar vid Henriksdal och är anslutet till ett antal bussdepåer och gasmackar i huvudstaden. JAN MALMBORG för ungefär en fjärdedel av den totala produktionen. Vår vandring närmar sig sitt slut. Högt ovanför Värmdöleden, med utsikt mot Hammarby Sjöstad och Södermalm, kan man se de sju rötkamrarna insprängda 25 meter ned i berget. Varje kammare rymmer 5 000–7 000 kubikmeter. Härifrån leds biogasen vidare till en gasklocka. En kort promenad längre upp på branten ligger uppgraderingsanläggningen där biogasen förädlas till fordonsgas. Biogasen innehåller cirka 60 procent metan, men för att tjäna som fordonsgas måste den upp till cirka 97 procents renhetsgrad. V