Gasbilen 2014 1
Gasbilarna på stark frammarsch E Framtidens miljö
bil. Allt fler väljer att köra bilar med gasdrift. Volkswagen toppar försäljningsstatistiken för gasdrivna bilar. INNEHÅLL Gas i tanken bra för affärerna ”Det är rätt coolt att köra bil på sopor” Här blir stockholmarnas avlopp till fordonsgas VW ska bli bäst i världen på miljöbilar SID 4 SID 8 SID 12 SID 18 Gasbilsfamiljen växer – flera nya modeller på gång SID 20 I KORTHET ✹ Alla gasbilar är miljöbilar ✹ 40 procent lägre förmånsvärde ✹ Billigare med fordonsgas ✹ Vi som kör gasbil ✹ Myter & sanningar om gasbilen ✹ Bilförsäljaren öppnade egen tankstation ✹ Bästa bränslet för miljön ✹ Här finns alla gastankställen ✹ På Gasbilen.se finns all info ✹ Enkelt att tanka gas i Europa ✹ Länktips på resan ✹ Supermiljöbil på vätgas ✹ Trafikskolan kör bara på gas ✹ Köparens marknad när det gäller begagnat ✹ Taxibranschen satsar grönt FOTO: VW n journalist från ett bilmagasin ställde några frågor som gjorde att jag blickade tillbaka till 1995 – då de första gasbilarna introducerades i Sverige. Hon undrade hur marknaden för gas bilar såg ut i dag jämfört med då. På den tiden fanns det cirka 40 gasfordon och en publik tankstation i Sverige. I dag rullar nästan 50 000 gasfordon på de svenska vägarna och det finns över 150 tankställen. Branschen har genomgått en enormt positiv utveckling de senaste åren och allt fler har upptäckt fördelarna med att köra på fordonsgas. DET ÄR OCKSÅ många företag som har insett att fordonsgasen inte bara gynnar miljön. ”Det går att kombinera en affärsvinst med något som bidrar till en bättre miljö”, säger företagaren Carl-Johan Björkman i en artikel här i tidningen. Men det är inte bara antalet gasbilar som har ökat de senaste åren utan även antalet bilmodeller. År 1995 fanns det en bilmodell – i dag finns det över 20 olika personbilsmodeller och ytterligare transportbilsmodeller att välja mellan. Väljer man en fordonsgasdriven tjänstebil får man en kraftigt sänkt förmånsskatt med hela 40 procent. Även bränslet är billigare. KRÖNIKA MICHELLE EKMAN Fordonsgasansvarig på Energigas Sverige Äventyraren Ola Skinnarmo kör fyrhjulsdrivet på gas. FOTO: PETER HOELSTAD GASBILEN Gasbilen 2014 medföljer Energigas nr 2 2014 som bilaga. Tidningen ges ut av Energigas Sverige, S:t Eriksgatan 44, Box 49134, 100 29 Stockholm Tel: 08-692 18 47 Fax: 08-654 46 15 www.energigas.se Ansvarig utgivare: Anders Mathiasson E-post: anders.mathiasson@energigas.se Redaktör: Lotta Brandt E-post: energigas@mediabaren.se Tel: 08-714 83 10 Annonser: Bengtsson & Sundström Media Tel: 08-10 39 20 E-post: energigas@bs-media.se Grafisk form och layout: Mediabaren, Kontor 122, Folkungagatan 122, 116 30 Stockholm Upplaga: 26 000 exemplar Tryck: Sjuhäradsbygdens tryckeri, Borås DET ROLIGASTE AV ALLT med tillbakablicken är att samtidigt som försäljningsvolymen av fordonsgas har ökat kraftigt, har leverantörerna hållit minst 50 procent andel biogas i fordonsgasen sedan 2006. Biogasen är förnybar och kan produceras lokalt. Det är en viktig pusselbit för att ersätta oljeprodukterna i våra transporter. I Sverige är vi världsbäst på att utnyttja vår biogas på bästa sätt. Att använda ett drivmedel som produceras i Sverige gynnar svensk arbetskraft och utvecklingen av ny miljöteknik. Att utvecklingen fortsätter åt rätt håll är förstås en politisk fråga. Regeringen avslutade nyligen utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta och den är nu ute på remiss. Men även vi konsumenter kan påverka. Tillsammans med politiker och före tagare kan vi fortsätta att bana vägen för en fortsatt positiv och hållbar utveckling på marknaden. Ju fler gasbilar som köps, desto fler gasmackar kommer att byggas runt om i landet. Vi vill alla i framtiden kunna blicka tillbaka och vara nöjda. GASBILEN 2014 3