Gasbilen 2014 1
Svunnen är den tid då Volkswagen var synonymt med
en ettrig avgassprutande asfaltsbubbla. Numera har den tyska bilkoncernen ett av världens bredaste sortiment – och därtill ett av de grönaste. Inte minst satsar biltillverkaren stort på gas bilar. VW ska bli bäst i världen på miljöbilar F örsäljningsstatistiken visar att modeller från Volkswagen group ligger i topp, både när det gäller personbilar och transportbilar. I år kommer den tyska bilkoncernen – världens tredje största – att ytterligare stärka sin ställning som den främsta gasbilstillverkaren. Fyra nya bilar står startklara: Audi A3 Sportback g-tron, Skoda Octavia G-TEC, Seat Leon TGI och Volkswagen Golf TGI BlueMotion. De tre sista erbjuds i två utföranden, dels som halvkombi och dels som sportkombi. – Alla modellerna släpps här i Sverige. Det är en av våra nyckelmarknader för gasdrift och dessutom den enda med ett stort fokus på biogas. I Tyskland nöjer man sig med att köra på ren naturgas, eftersom utsläppen ändå är mindre än med bensin och diesel, konstaterar Stefan Nygren, Volkswagengruppens svenska manager för e-Mobility. Stefan Nygren, Volkswagen group 18 GASBILEN 2014 Satsningen på gasbilarna är en del av koncernens ambitiösa mål: att bli världens mest hållbara fordonstillverkare. För att lyckas med detta har man lagt fram en rekordstor investeringsplan till år 2018 på 84 miljarder euro. Det är en klar uppräkning från den förra ”femårsplanen” på 51 miljarder euro. – Pengarna ska främst gå till forskning och utveckling av bränsleeffektivitet och en miljöanpassad produktion, berättar Stefan Nygren. Satsar på grönare tillverkning De uttalade målen är att koncernen fram till år 2018 ska bli världsledande på eldrift. Ett stort fokus ligger på batterier och bränsleceller. Koncernen ska också ta fram effektivare fossila förbränningsmotorer och utveckla fler modeller för gas och biobränslen. Men det är inte bara bilarna som ska bli grönare. Även produktionen ska minska sin miljöpåverkan. Bland annat ska energi- och vattenförbrukning minskas med 25 procent. Lika mycket ska tillverkningens utsläpp av koldioxid, lösningsmedel och annat avfall dras ned. – Redan nu har vi nått halvvägs, konstaterar Stefan Nygren. En av drivkrafterna är att nå det mål som EU satt upp för fordonstillverkare för år 2020: att de genomsnittliga utsläppen inte ska överstiga 95 gram koldioxid per kilometer. Prisade för syntetisk gas Under 2013 nådde VW-gruppen en bit på vägen mot detta mål: 128 gram. Koncernens olika varumärken kan i dag erbjuda 54 modeller som släpper ut mindre än 100 gram och 324 stycken som ligger under 120 gram. VW-gruppens satsning har redan fått omvärldens uppskattning. I fjol utsågs Volkswagen till bästa biltillverkare av den globala hållbarhetsrankningen ”Dow Jones Sustainability Index”. En annan utmärkelse var den svenska vindkraftsbranschens Stora förnybarhetspris. Det delades ut till VW-märket Audi för dess satsning på ”e-gas”. Detta mycket speciella bränsle har tagits fram i ett samarbete mellan Audi och gasföretagen Etogas vid en nybyggd anläggning i Werlte i tyska Niedersachsen.