Nöjesnytt Kalmar Öland 1
Pelle hyr ett hus i Stockholms skärgård med ett f
antastiskt läge vid vattnet, med egen strand och brygga. I och med detta har han också fått ett stort båtintresse. ”Boendemässigt är detta den största lyckoträffen jag kommer få i mitt liv”. telefonboken finns 3200 kontakter och Pelle kan i princip nå vem som helst i den svenska musikbranschen. –Jag hinner inte läsa igenom mina mejl, vill man nå mig får man gå den gamla vägen och ringa. Det problematiska är att jag har allting i huvudet. Man måste också ha ett socialt intresse för att orka upprätthålla det nätverket jag har skapat, säger Pelle. Ett stort kontaktnät är av yttersta vikt för att lyckas i branschen. Det är till exempel ingen slump att Pelle har lyckats boka giganten Håkan Hellström till Fredriksskans den 14 juli. Han har nämligen en gammal klasskompis på FKP Scorpio som har Håkan Hellströms management och har lobbat för ett Kalmarbesök länge. Under tiden har man även förberett och investerat i Fredriksskans, bland annat med ny elförsörjning och nya stolar. När sedan Håkan Hellström bestämde sig för att åka ut på Sverigeturné visade det sig att kommunens satsning var ett lyckokast. –Det är en historisk händelse och jag är glad att få vara med och projektleda den största konserten i Kalmars historia. Det tidigare publikrekordet på Fredriksskans ligger på 15 243 och vi har redan sålt fler biljetter, men sen vet man ju aldrig vad som händer, säger Pelle. KONSERTSTADEN KALMAR Håkan Hellström-konserten är en del av det treåriga uppdrag han har fått av Kalmar kommun, som handlar om att projektleda och skapa fler evenemang och konserter i Kalmar. Att göra Fredriksskans till en stor konsertarena med kapacitet för 20 000 besökare är en del i satsningen men också att anordna konserter i nya Hatstore Arena. Pelle är även ansvarig artistbokare för Musik på Larmtorget och Kalmar stadsfest. –Mitt långsiktiga mål har varit att göra regionen till ett mekka för livemusik. Det finns ett stort musikintresse här och det är få ställen som har ett utbud som Kalmar och Öland, om man bortser från storstäderna. Det är också intressant att se det från ett turistekonomiskt perspektiv och vad en stor konsert inbringar med allt från flyg och bussar till hotell, luncher och öl. Det betyder mycket för staden och näringen, och det är en rolig morot, säger Pelle.