Tillsammans i Mälardalen 1
att blippa? Glömt Fråga TiM Hej! Jag bor i Stockh
olm och pendlar till Köping med TiM, mycket smidigt att både kunna köpa SJ och SL i samma automat! Jag har nu kommit på att man kan åka till Köping både norr- och söderut från Stockholm. Gäller min biljett åt båda hållen? Har bara åkt norr om Mälaren, men om det blir problem/förseningar på en sträcka så kanske man kan välja den andra? /Lena Hej Lena! Det går alldeles utmärkt att resa Stockholm-Köping, både via EnköpingVästerås och via Eskilstuna-Arboga med den biljett du har idag, se giltiga resvägar på: www.tim.se/resvagar /Klas Bringert, TiM-koordinator Skriv ut kortinformation Kortinformation Kortnummer: XXXXXXXXX PERIOD 30 dagar Aktiv period, giltig till och med: 2012-12-31 GLÖMT ATT BLIPPA? LYFTET I STRÄNGNÄS I samband med att SJ slutat sälja biljetter ombord på tågen har många resenärer undrat vad som händer om man någon enstaka gång misslyckas med att »blippa« sitt SJ Regional-kort. Vi ställde frågan till Anders Larsson på SJ. För att ett SJ Regional-kort ska vara giltigt måste varje resa registreras i kortläsaren innan du går ombord på tåget. Detta bland annat för att SJ ska kunna anpassa antalet avgångar, vagnar och sittplatser till efterfrågan på obokade regionala sträckor. När du registrerar den första resan aktiveras din 30-dagarsperiod. Välj »Hantera kort« på SJ Regional-automatens startsida för att skriva ut kortinformation (se bild). Om du inte har lyckats registrera din resa av någon anledning kan du visa upp kortinformationen för ombordpersonalen. /Anders Larsson, Kund- och marknadsansvarig, SJ Regional 12 Nytt dubbelspår, ny bergtunnel och nytt stationshus. Nu ska sträckan Strängnäs – Härad ska få sig ett rejält ansiktslyft. – Vi ska göra vårt bästa för att minimera störningarna för resenärerna under byggtiden, säger projektledaren Per Ahlenius på Trafikverket. Trött på störningar och tågförseningar mellan Södertälje och Eskilstuna? Nu ska det bli andra bullar. För att öka punktligheten, framkomligheten och kapaciteten på Svealandsbanan ska Trafikverket bygga ytterligare cirka 8 kilometer dubbelspår mellan Strängnäs (Ulvhäll) och Härad (mellan Eskilstuna och Strängnäs). Byggstarten är planerad till 2014. – Det är ett stort bygge som kommer att innebära en stor förändring i centrala Strängnäs och som påverkar både bil- och tågtrafik under byggtiden. Men vi ska göra vårt bästa för att minimera störningarna, säger Per Ahlenius. Tågen ska gå som vanligt under bygget, är bland annat att det nya och gamla spåret måste korsas på två platser. Trafikverket ska även bygga en ny enkelspårig tunnel intill den befintliga, eftersom man inte vill ha mötande tåg i tunneln. Mellan de två tunnlarna ska det byggas räddningstunnlar som ska underlätta vid en eventuell evakuering. – Ena tunnelmynningen ligger i centrala Strängnäs. Arbetet med tunneln kommer att innebära en hel del störningar för boende, bland annat i form av borrning, sprängning och materialtransporter, säger Per Ahlenius. så när som på en till tre veckor per byggår då banan måste stängas av helt. Då är det ersättningsbussar som gäller. Anledningen Klart 2017 Hela byggprojektet beräknas kosta cirka 1,8 miljarder kronor och finansieras av staten. Kommunerna i Mälardalen delStation 2.0: