Tillsammans i Mälardalen 1
BAKGRUND – SVEALANDSBANAN • Under 1990-talet ersa
ttes den gamla järnvägen mellan Södertälje och Eskilstuna med en ny enkelspårig bana, Svealandsbanan. Längs banan finns en längre dubbelspårssträcka mellan Nykvarn och Läggesta, samt några kortare mötesspår. • Arbetspendlingen med tåg har ökat kraftigt sedan den nya järnvägen öppnade 1997. Svealandsbanan är byggd för att klara ett tåg i timmen i varje riktning, men idag går fler tåg än så i högtrafik. Så fort det blir en störning på ett tåg, påverkar det alla andra tåg. • Målet med att bygga nya mötes- och dubbelspår är att komma till rätta med förseningarna och skapa möjlighet till ökad turtäthet, i första hand ett tåg i halvtimmen och ännu tätare trafik morgon och eftermiddag. • Spåret mellan Strängnäs och Härad beräknas vara i drift 2017. Källa: Trafikverket Tävling finansierar Citybanan i Stockholm och som motprestation hjälper staten till att utveckla järnvägarna runt om i regionen. Spåret mellan Strängnäs och Härad beräknas vara i drift 2017. Nytt stationshus med resecentrum Just nu håller Trafikverket på att ta fram en järnvägsplan. Regeringen ska också ta ställning till om utbyggnaden till dubbelspår kan tillåtas ur miljösynpunkt. När regeringen godkänt utbyggnaden kan järnvägsplanen med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning ställas ut. Då kan alla som vill lämna synpunkter på järnvägsplanen. Parallellt, i nära samverkan med Trafikverket, håller Strängnäs kommun på att planera för ett nytt resecentrum i Strängnäs. Detta eftersom dagens stationshus måste rivas. – För att inte göra mer intrång i Långberget på södra sidan, ska det nya spåret gå där stationshuset ligger idag, säger Per Ahlenius. Det nya resecentrumet med väntrum, RÄTA OCH MJUKA LINJER I ÖSMO café med mera, kommer antagligen att byggas ovanför spåren med direkt förbindelse ned till plattformarna. – Det gör att man som resenär får överStaffan Ljungdahl i Stockholm vann tävlingen om bästa stationsbilden i TiM-tidningen nummer 4-2012 och vann därmed ett SJ Regionalkort laddat med 500 kronor. – Jag tog bilderna en eftermiddag när jag var på väg att spela golf. Jag blick och snabbt kan ta sig ner till spåren, säger Per Ahlenius. Resecentrumet kommer även att inneTÄVLA OM BÄSTA STATIONSBILDEN fatta cykel- och bilparkeringar. Strängnäs kommun finansierar delar av resecentrumet och arbetar just nu med detaljplanen. Text: Kristin Wester Har du också en vacker, dråplig, pinsam eller uppseendeväckande bild från en station eller miljöerna runt omkring? Skicka in ditt bidrag till tips@tim.se Publicerade bidrag belönas med ett SJ Regionalkort laddat med 500 kronor. gillar arkitektur med räta linjer och fastnade för Ösmos nya station. Den är läcker och triggar igång mig, helt enkelt. Bara några hundra meter därifrån ligger Ösmos gamla stationshus. Kontrasterna mellan dem är påtagliga. Tänk på att bilden måste vara minst 1 MB i jpg-format. I juryn sitter Klas Bringert och Pia Runfors från TiM-tidningens redaktionsråd. 13 FOTO: STAFFAN LJUNGDAHL