Tillsammans i Mälardalen 1
Effektiv tid och egen tid Jan Kyrk, vd TiM Jag an
vänder ofta uttrycken ”effektiv tid” och ”egen tid”. Med effektiv tid menar jag att göra saker i en viss ordning och att göra klart en sak i taget. Detta innebär en lägre stressnivå, och att saker går fortare. Med egen tid menar jag den tid jag har för mig själv, i mitt fall mina tågresor. Jag reser mer än de flesta och har därför mycket egen tid. När jag läste artikeln om att vi måste träna oss i att filtrera och pausa så nickade jag instämmande. Det är så lätt att ta upp sin smarta telefon ur fickan – har det hänt något de senaste fem minuterna? Samtidigt kan det vara avstressande att under resan se till att inkorgen töms. Med ett insynsskydd på datorn (se våra pryltips på sid 14) så kan jag lugnt läsa mejlen, även de mer privata. SJs styrelseordförande Jan Sundling pekar på att tågen måste gå i tid och ha tillräckligt med sittplatser. Han berättar också om ett möte med pendlarföreningen TIM-pendlare som gav honom mycket energi. Att möta och lyssna på våra kunder är viktigt för oss operatörer inom TiM. I senaste läsarundersökningen såg ni till exempel väldigt positivt på att denna tidning är reklamfri. Många har även hört av sig om att man kommer att få betala 1 200 kronor om man glömmer att ”blippa” sitt månadskort. På sidan 12 berättar vi hur du kan undvika detta. I mitten av december byter kollektivtrafiken tidtabeller och vi på TiM har valt att samla all tågtrafik i Mälardalen i en egen tidtabellsbok. Boken finns hos våra ombud och för nedladdning på www.tim.se. Numera trycker vi också linjevisa minitabeller, vilket visat sig mycket uppskattat. Trevlig läsning! Station Stockholm City: HUVUDSTADENS NYA ENTRÉ Tillsammans i Mälardalen finns ombord på SJs regionaltåg, samt hos SJ Resebutik och TiM-ombuden i Mälardalen. Bläddra i vårt pdfarkiv och teckna en e-prenumeration på tim.se/ tidningen. Laxå TiM PÅ TVÅ MINUTER • En trafiksamverkan mellan SJ Regional, SL, UL, VL samt Länstrafiken Örebro och Länstrafiken Sörmland. • Tillsammans vill vi göra livet enklare för alla människor som reser kollektivt i regionen. • Vi samverkar kring bland annat biljetter, priser och tid tabeller för att uppnå vår vision om gränslösa resor. 2 Kontaktperson: Klas Bringert, klas@tim.se, 010-751 59 18 TiMs korsord finns att lösa på tim.se/korsord Produktion: Publik, redaktör Pia Runfors Grafisk form: Jamendåså Tryck: TMG, Stockholm Bild sidan ett: Josephine Thunell Redaktionsadress: TiM AB, c/o SJ, Resecentrum, 641 45 Katrine holm Kundtjänst: 0771-846 846 Webbplats: www.tim.se • Vårt mål är att du som resenär inte ska märka av några administrativa gränser hos oss som trafikoperatörer. När Citybanan rullar igång år 2017 kommer även en ny pendeltågsstation att stå klar intill Stockholm central, Station Stockholm City. Tanken är att stationen inte bara ska bli stadens nya entré till kollektivtrafiken. Den ska även omvänt vara en ny entré till Stockholm. Den ståtliga byggnaden har entré både mot Vasagatan och Klarabergsgatan och ska länkas samman med centralstationen. Förutom pendeltågsstationen kommer byggnaden att innehålla hotell, bostäder och takterasser med utsikt över staden. Det innebär att stationen kommer att bli en levande och välkomnande mötesplats för såväl resenärer och hotellgäster som stock holmare. Ansvarig utgivare: Jan Kyrk, vd@tim.se Alla reportageresor har gjorts med kollektivtrafik. www.lanstrafiken.se/orebro i kommunen med hela 30 procent till 2014, vilket innebär att ytterligare cirka 6 000 örebroare ska bli bussresenärer. Läs mer på konkreta förbättringsåtgärder. Målet är att öka bussresandet En snabblinje till universitetet, återinförd samtrafik, bättre information, mer plats för barnvagnar och bättre bemötande från bussförarna. Det är bara några av örebroarnas drygt 700 förslag på hur stadens busstrafik kan utvecklas. Idéerna bearbetas just nu av Länstrafiken, Nobina och Örebro kommun för att förhoppningsvis bli till 700 IDÉER ILLUSTRATION: 3XN/TENJIN VISUAL TILLSAMMANS