Tillsammans i Mälardalen 1
tare för biljettsortimentet på SL. För lokala res
or gäller fortfarande respektive bolags ordinarie sortiment och affärsregler. – Men för att göra det enklare för kunderna strävar vi efter att så många regler som möjligt ska vara samma på båda sidorna om länsgränsen. Systemet knyts samman UL/SL-biljetterna finns att köpa på SLs alla försäljningsställen, i ULs biljettautomater och på UL-center. Att det nya pendeltåget stannar på Nytt år, ny tabell Nytt tidtabellsår. Det innebär också en hel del nyheter i trafiken, särskilt i år. Redan den 5 november började SJ köra snabbtåg på Dalabanan mellan Sala och Stockholm via Uppsala och Arlanda. Från och med 9 december börjar UL köra Upptåget mellan Sala och Uppsala, samtidigt som SL rullar igång med pendeltåg Uppsala–Stockholm. Arlanda innebär ett stort lyft för resenärer söderifrån, till exempel för de som reser från Kista eller längs pendeltågslinjen söder om Stockholm. – Hela SLs pendeltågssystem knyts nu ihop med bra förbindelser till Arlanda, konstaterar Cecilia Strömberg. Precis som tidigare betalar resenärerna en passageavgift för att kliva av på Arlanda. Priset blir 75 kronor från 9 december, mot tidigare 60 kronor. En positiv nyhet är passagen är gratis för ungdomar under 18 år. – Det går även att köpa 30-dagarsSJ körde snabbtåg på Dalabanan ända fram till den kalla vintern 2010, då fordonsflottan slets hårt och SJ 2000 ersattes med InterCity-tåg. Först nu, när de nya SJ 3000-tågen är i drift, har snabbtågstrafiken kunnat återupptas. Från och med den 5 november kör SJ snabbtåg i stället för InterCity på merparten av avgångarna på sträckan Stockholm–Uppsala–Sala, vidare mot Borlänge och Falun. biljetter och enkelresor, där passageavgiften ingår. För den som reser ofta till Arlanda är det mycket lönsamt att köpa 30-dagarsbiljett inklusive passageavgift. Text: Pia Runfors Fler SJ 3000 De nya snabbtågen på Dalabanan är inte den enda nyheten. Från och med 9 december ersätts även ett antal InterCity-avgångar på sträckan Stockholm–Katrineholm–Hallsberg vidare mot Karlstad med SJ 3000. Detta SL OCH UL GEMENSAMMA UL/SL-BILJETTER FRÅN 9 DECEMBER • 30-dagarsbiljetter med två olika zongiltigheter. • Enkelbiljetter med fyra olika zongiltigheter. • 10-resors mobilbiljetter med fyra olika zongiltigheter. • Hösten 2013 tillkommer dessutom 90-dagars-, 5-dagars- och 24-timmar sbiljetter. För mer info och priser, se www.sl.se och www.ul.se • Kompletteringsbiljett för den som redan har biljett för UL eller SL och behöver köpa till den andra delen. • SL pendeltåg kan åter trafikera Södertälje central efter att dubbelspåret till Södertälje hamn har färdigställts. • SLs pendeltåg förlängs till Arlanda och Uppsala och ersätter Upptåget mellan Upplands Väsby och Uppsala. • Upptåget får fler avgångar på sträckan Uppsala-Tierp respektive Uppsala-Gävle. • Upptåget ersätter SJ Regionaltåg mellan Uppsala och Sala med uppehåll i Morgongåva och Heby. För resa med Upptåget krävs UL-biljett eller TiM kombi-biljett med UL-giltighet. Kolla in alla tabeller som gäller från 9 december 2012 på: www.resplus.se/tidtabeller påverkar dock inte nämnvärt det regionala resandet inom Mälardalen eftersom det finns ett parallellt utbud med SJ Regionaltåg på sträckan. Ökad komfort och service Snabbtågen har obligatorisk platsbokning. Det innebär att inga TiM- eller SJ Regional-biljetter för obokat resande gäller som färdbevis på dessa tåg. Resenärer uppmanas i stället att köpa SJ Månadsbiljett Snabbtåg via www.sj.se. Att resa med SJ 3000 innebär både ökad komfort och bättre servicenivå jämfört med InterCity. Tåget har bland annat ett modernt informations- och underhållningssystem där resenären får realtidsuppdaterad trafikinformation, kan följa tågets position på kartan, koppla upp sig mot internet eller välja mellan hundratals hyrfilmer. Dessutom är SJ 3000 bättre anpassat för funktionshindrade än InterCity-tågen. SJ Snabbtåg kan köra i 200 km/h jämfört med InterCity-tågens 160 km/h, men på grund av begränsningar i infrastrukturen kommer restiden inte att kortas nämnvärt på avgångarna med SJ 3000. Text: Pia Runfors SJ REGIONAL • Fler avgångar med SJ Regionaltåg mellan Sala och Västerås, samt enstaka nya avgångar på lördagar och söndagar mellan Sala och Linköping med trafik varannan timme. • Efter ett år med reducerad trafik på grund av banarbeten kör SJ även regionaltåg vidare till Linköping från Sala–Västerås–Eskilstuna– Norrköping. Det innebär att resenärer till Linköping slipper byta till Östgötapendeln i Norrköping och kan köpa TiM kombi/TiM 24 – SJ + Linköping tätort – för hela resan. • Tidtabellen för sträckan Hallsberg–Örebro– Västerås–Stockholm läggs om för att korta restiderna och förbättra bytesmöjligheterna vid ankomsten till Stockholm. Under 2013 kommer detta dessvärre att innebära längre bytestider i bland annat Arboga för resor mot Kungsör – Eskilstuna, samt i Västerås för resor med Tåg i Bergslagen mot Fagersta. 7