Årsskrift 2006 Sida 1
Årsskrift 2006 Sida 2
Årsskrift 2006 Sida 3
Årsskrift 2006 Sida 4
Årsskrift 2006 Sida 5
Årsskrift 2006 Sida 6
Årsskrift 2006 Sida 7
Årsskrift 2006 Sida 8
Årsskrift 2006 Sida 9
Årsskrift 2006 Sida 10
Årsskrift 2006 Sida 11
Årsskrift 2006 Sida 12
Årsskrift 2006 Sida 13
Årsskrift 2006 Sida 14
Årsskrift 2006 Sida 15
Årsskrift 2006 Sida 16
Årsskrift 2006 Sida 17
Årsskrift 2006 Sida 18 ~ några av Ing 2:s bandvagn
ar plötsligt korsade fairway med decimeterdjupa sår efter sig. För sådana eventualiteter som att boll kunde hamna i vagnarnas spår fanns det som tur var lokala regler om fri dropp. Som goda sportsmän brydde vi från Kalmar oss aldrig om att undersöka huruvida skjutandet var "beställt" av Eksjöspelarna. Som ett bevis på smålänningars envishet måste framhållas att Eksjös golfare stod ut med dessa strapatser ända till 1975, då de invigde sin nya 18-hålare vid Skedhult. Som ursäkt för allt lidande Ing 2 förorsakat golfarna under alla år medverkade regementet faktiskt till byggandet av den nya banan. • 1938 anlade den året tidigare stif- tade Upsala (observera stavningen) GK en niohålsbana vid Södra Norby. Då hade avtal slutits med Upplands regemente om markutnyttjande för en golfbana. Uppsalaborna måste ha varit ett känsligt folk för konstigt nog fann man att kombinationen av golf och militära övningar inkluderande skjutning med skarp ammunition inte var så lämplig. När jag spelade där 1960 hade ammunitionen tydligen tagit slut. Hur som helst började man leta efter annan mark och fann så småningom Håmö där 18 hål öppnades 1964. Nu har man 36 hål. Problem under krigsåren Som inom så många andra områden fick även golfen nya problem under andra världskriget 1939-1945. Torekovs och Helsingborg GK:s banor blev delvis avstängda av försvarsanordningar. På Torekov blev det till och med så drastiskt att man tvingades stänga banan och 1942 anhöll klubben om utträde ur förbundet. Alla klubbars verksamhet blev betydligt inskränkta på grund av militärtjänstgöringar. Bränslebrist gjorde att banornas kondition blev lidande. På en del banor satte militären ut spanska ryttare (taggtråds- 18 F9GK var den rsta F-klubben beklädda träställningar) som hinder på fairways mot flyglandningar. Åren 1946-2005 Efter freden 1945 kom golfandet snart igång igen och nu med nya och större militära insatser. Från min gamla klubb Kalmar GK kan jag berätta att under sökan- det efter lämplig mark lade golfarna ut en niohålare på F12:s flygfält. Där spelades golf under 1948-1949. Klubbhuset bestod aven brädlapp nedslagen i kullen vid första tee. Under de här åren på F12 rådde tyvärr fotograferingsförbud. 1950 invigdes nio hål av nuvarande 36-hålare. var F9 vid Säve, norr om Göteborg. Där spelade man 1957-1966 på en sexhålsbana. F9 GK var den första av de så kallade F-klubbarna, det vill säga flottiljer med egna klubbar. Trots flottiljchefen Arthur Åhmanssons idoga ledarskap för klubben tvingades man upplösa den när flottiljen 1969 lades ned. • En annan flygflottilj med golfare Efter vad jag har funnit har vi haft tre F-klubbar: F5, F6 och F9.Av dessa finns inga kvar i dag även om F5:s bana finns kvar men numera under namnet Ljungbyheds GK. • 1959-1964 fanns en klubb med namnet Flottans GK. Avsikten var att anlägga en niohålsbana inom Berga Örlogsskolors område i närheten av Nynäshamn, men planerna blev aldrig förverkligade. • 1960-2005 fanns en niohålsbana på F6 i Karlsborg. 1978 fick man bekymmer med banskötseln och klubben lämnade golfförbundet. Ganska snart kom man i gång igen men nu under namnet Karlsborgs GK. 31 december 2005 gick kontraktet med staten ut och banan lades ned. Under 2005 iordningställdes en ny niohålare med goda utbyggnadsmöjligheter i Brevik söder om Karlsborg. 2006 öppnas banan men nu under namnet Brevikens GK. Här gäller det att hänga med i svängarna!
Årsskrift 2006 Sida 19
Årsskrift 2006 Sida 20
Årsskrift 2006 Sida 21
Årsskrift 2006 Sida 22
Årsskrift 2006 Sida 23
Årsskrift 2006 Sida 24
Årsskrift 2006 Sida 25
Årsskrift 2006 Sida 26
Årsskrift 2006 Sida 27
Årsskrift 2006 Sida 28
Årsskrift 2006 Sida 29
Årsskrift 2006 Sida 30
Årsskrift 2006 Sida 31
Årsskrift 2006 Sida 32
Årsskrift 2006 Sida 33
Årsskrift 2006 Sida 34
Årsskrift 2006 Sida 35
Årsskrift 2006 Sida 36
Årsskrift 2006 Sida 47
Årsskrift 2006 Sida 48