Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95 såväl vid anläggning som vid s
kötsel alltid skall beak- ta miljöfrågor. Man vill också, med resultat från egen försöksverksamhet redovisa golfbanors mini- mala miljöpåverkan vad gäller utlakning. Och också visa att användningen av handelsgödsel- och växt- skyddsmedel är mycket begränsad. Nu finns redskapet för vidare information till gol- fare, allmänhet och media om golfen och miljön. Golfbanan - en tillgång i naturen heter miljöpro- grammet som varmt rekom- menderas som intressant godnatt-lektyr. Rekvirera gärna ett eget exemplar. Enklast gör du dei genom att ringa Lena Capotondi Berggren på SGF:s Serviceavdelning på tel 08/622 15 26. EN GOLFBANA BLIR ALDRIG FÄRDIG Ju bättre bana desto roligare golf och till skillnad från simbassängen, fri idrottsare- nan, fotbollsplanen m fl andra idrottsanläggningar, bör golfbanan fortlöpande ändras och förbättras i takt med utvecklingen. Många golfbanor har, av ekonomiska skäl, byggts med en påtvingat låg målsättning avseende såväl design som konstruktion. Förr eller sena- re måste sådana brister rättas till, som t ex: • säkerhetsproblem till följd av för litet banområde, allt bättre utrustning, ökad träng- sel etc • förenklingarna i fråga om design i form av för små greener och tees, otillräcklig "landscaping". bristfällig strategi mm • konstruktionsbespa- ringar som mattutslag, ålderdomlig bevatt- ning, dålig dränering och andra skötselförs vårande detaljer. FÖRBÄTTRAD säkerhet på golfba- nan skänker lugn och trygghet och den angenäma spel- miljö vi har rätt att kräva. Strategisk design innebär att speläventyret och utmaningarna blir större. Modern kon- struktion för- enklar bansköt- seln. Banförbätt- ringar är alltid värda sitt pris, åtminstone på sikt. De innebär att medlems- och sponsorrekryteringen underlättas, greenfeespelet ökar och banan blir billigare att sköta. Men låt inte snålhe- ten bedra visheten! Det är ofta svårare att bygga om än att bygga nytt! Se därför till att det verkligen blir förbätt- ringar. Planmässighet och professionalism ger bästa garantin för att så blir fallet. En långsiktigt banförbätt- ringsplan som ingår i golf- klubbens långtidsplan är lös- ningen. GOLFFÖRBUNDET har i samarbete med Föreningen svenska golfbanearkitekter (FSGA) tagit fram ett häfte för att göra golfklubbarna uppmärksamma på viklen av att alla mer väsentliga förän- dringar på banan föregås av professionellt utförda analy- ser, långtidsplanering och väl förankrade beslut. Samtidigt måste ombyggnadsarbetet genomföras så att olägenhe- terna för spelet, liksom kost- naderna, minimeras utan att kvalitén eftersatts. SGF och FSGA, producenterna av häf- tet "Banförbättringar", menar att det för varje golfklubb är viktigt att upprätta en lång- tidsplan för förbättringsarbe- ten vid golfbanan. Författarna tror också att en studie av häftet kan leda till att sådant planarbete påbörjas. Som sagt, en golfbana blir aldrig färdig... "Banförbättringar" ligger just nu i tryckpressen och kommer att distribueras till alla golfklubbar i mitten av augusti. Vill du ha ett allde- les eget exemplar? Kontakta Lena Capotondi Berggren på SGF:s Service- avdelning tel 08/622 15 26. Trycksaken "Banför- bättringar" kan bli ett välkommet nytillskott bland SGF.s alla infor- mationsskrifter för de klubbar som står i begrepp att se över sin bana. SVENSK GOLF • 8/1993 95 Officiell däckleverantör: Ambassador Cup: Officiell mediapartner: Officiell tryckleverantör: FÖRETAGEN TeleMedia Föreningsbanken Cup: Föreningsbanken
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100