Nöjesnytt Kalmar 1
BROLLE GER SIG UT I FOLKPARKERNA IGEN För två år
sedan tjuvstartade Kjell Junior Wallmark, mer känd som Brolle, sin folkparksturné Rock’n’roll On Tour och under sommaren 2013 gjorde han ett veritabelt segertåg genom landets folkparker. M ed en sådan succé i ryggen var det naturligtvis inget svårt val att göra en repris i år, men nu är konceptet utökat ytterligare och gästartisterna om möjligt ännu vassare. Brolle förklarar: –Grundtanken är fortfarande klassisk folkpark, med massor av rock’n’roll, men vi har utvidgat matbiten lite extra. När vi kom till parkerna förra året satte vi i teamet igång grillarna så fort vi hann och insåg att det skapades en jävla härlig stämning – vi käkade, drack och någon tog fram en gitarr och lirade spontant. Vi ville förmedla den feelingen till besökarna och utnyttja parkerna till fullo, så därför kontaktade vi Sigrid Bárany, som blev Sveriges Mästerkock 2012, och lät henne ta fram ett barbeque-koncept med amerikansk touch. Jag tror det kommer att bli oerhört uppskattat. Och gott (skratt). När det gäller den musikaliska biten har Brolle & co slagit på stort i år och anlitat i princip hela den svenska eliten när det gäller klassisk rock’n’roll, som The Boppers och The Refreshments, med den mångsidige Andreas Johnson som grädde på moset. –Vi har slagit på stort och pinkar verkligen in reviret i år, säger Brolle och garvar. Det är väl egentligen bara Jerry Williams som saknas, men han är ju ute på sin avskedsturné. Men både The Boppers och The Refreshments är ju mina gamla förebilder sedan jag var grabb och de passar ju som handen i handsken här. Andreas har grym koll på grejerna och vi har faktiskt skrivit ihop en del under hösten, något som utmynnat i en helt nyskriven duett – Hearts On Fire – som vi kommer att premiärspela under turnén. För att understryka att folkparkerna som kulturarv faktiskt är på väg att dö ut har Brolle precis som förra året bjudit in ett antal kommunpampar på varje spelställe, för en diskussion om folkparkernas framtid. Responsen förra året var enorm och har faktiskt redan gett några rent konkreta resultat. –Jag vet att man till exempel i min hemstad Skellefteå har fått medel för att bygga tak över scenen och att parken i Gullaboås kunnat göra rejäla upprustningar tack vare förra årets vinst. Det är otroligt roligt och en av anledningarna till att vi faktiskt gör det här. Intresset från kommunerna verkar vara lika stort i år och även om det här arbetet naturligtvis inte sker över en natt hoppas jag att jag kan bidra lite till att belysa hur illa ställt det är med många folkparker. Vi fungerar också lite som en skön motvikt till de stora festivalerna, då det är vi som tar den stora risken och inte arrangörerna. Det är en risk jag gärna tar. Brolle – Rock’n’roll On Tour kommer till Gullaboås, Björkängen den 26 juli. ■ TEXT: OLA KARLSSON FOTO: PONTUS HÖÖK BO KASPERS ORKESTER Bo Kaspers Orkesters musik har genom åren beskrivits i en mängd nedsättande ordalag; reklambyråmusik, svensson-soul, IKEA-jazz och parmiddagsmuzak. M en faktum kvarstår att när deras mix av soul, jazz, pop, blues, latin och gammal hederlig svensk visa är som bäst är den väldigt svårslagen, inte minst tack vare det grundmurade naturliga svänget, Bo Sundströms vemodigt norrländska stämma och hans träffsäkra och ofta bitterljuvt vardagshumoristiska texter. För att ta historien från början så bildades Bo Kaspers Orkester 1991 av ett gäng redan då rutinerade och respekterade sessionmusiker, och två år senare släpptes debuten Söndag I Sängen. Soundet var då starkt jazzinfluerat och innehöll en hel del lån och samplingar från existerande jazzlåtar – ett arbetssätt bandet använt sig av flitigt genom åren. Skivan, och inte minst texterna, fick stor uppmärksamhet men det var först efter den mer popoch soulinfluerade uppföljaren På Hotell, och singlarna Puss och Hon Är Så Söt som Bo Kaspers Orkester blev en nationell angelägenhet. Det har blivit ytterligare sex storsäljande album, och med innerliga kärlekslåtar som Ett & Noll, Undantag, Bara För Din Skull och Innan Allt Försvinner har Bo Kaspers på många sätt tonsatt den moderna svenska folksjälen. – Ibland kan jag inte skriva om något annat än om kärlek, har Bo Sundström sagt. Relationstemat har blivit ett slags verktyg. När ska det ta slut på alla kärlekssånger, har vi inte hört alla? Uppenbarligen inte, då Sundström och Orkestern fortsätter gräva i det nästan omöjliga i att hålla kärleken glödande och det lika vackra som fula i att fortsätta leva. När jag intervjuade Bo Sundström inför hans solodebut Skåne 2005 var det efter en ganska infekterad och jobbig period i bandets historia. Bosse var väldigt öppenhjärtig med sina känslor och tankar om relationerna inom bandet, något som resten av orkestern reagerade starkt på. Så här sa han till mig då: – Jag var less på hela grejen efter vår senaste turné, och ärligt talat trött på de andra i bandet också. Vi kompletterar varandra bra men den kreativa processen kan vara jävligt jobbig. Tanken på att göra en soloskiva har funnits ganska länge, jag har bara dragit på det. Efter senaste turnén kändes det som det var ett bra tillfälle, att jag äntligen kunde göra det med gott sinne. Att göra en soloplatta var tydligen precis det som behövdes för att både Bo och bandet skulle inse att de verkligen behöver varandra, för efter skivan Hund från 2006 har de jobbat hårdare än någonsin, och gått från klarhet till klarhet. De har också hittat ett sätt att arbeta och umgås ihop som betytt mycket för bandets utveckling. – Det är inte som någon middagsbjudning där man sitter kvar och hummar trots att det kan vara skittråkigt. Man kan alltid dra sig undan i ett eget hörn, säger Bo idag. Den nyvunna gnistan har hörs tydligt på de tre senaste albumen och det är det som om bandets alla spretiga influenser äntligen landar i en sorts fulländad vuxenpop, där melodi och sväng står i centrum och där de välskrivna otexterna utgör ett perfekt komplement. Bo Kaspers Orkester är kort sagt, en orkester för vuxna, destillerat genom ett gäng män med det unga sinnet i behåll. Bo Sundström, själv 53, ser detta som något enbart positivt. – Vi är ju vuxna. Det hör man när man hör Mando Diao, de är inte vuxna. Jag är över 50 och det är klart man spelar vuxenpop. Det finns i och för sig artister som känns vuxna när de är 22 år, man har ju sin bakgrund. Det har väl med våra texter att göra, de handlar inte om att vara ung och kåt. Bo Kaspers Orkester kommer till Slottsruinen i Borgholm den 26 juli. 32 | nöjesnytt