Utmärkt Malmö 1
Outdoor seating at Möllevångstorget 8 – Välkomstt
al 10 – Nyheter och höjdpunkter 12 – Nyheter och höjdpunkter 14 – Falafelstaden 16-17 – Oscar Zia 18 – Joy 20 – Malmös besöksnäring 24 – Kärleksgatan 28 – Malmös bästa uteserveringar 30 – Ost & Vänner 32 – Hamburgarkrig i Malmö 34 – Julie 36 – Malmö Clothing Co 38 – Aktiviteter 40 – Evenemang 42 – Utställningar 44 – Konferens 46 – Hotell 50 – Forward Malmö En plats du måste besöka Under rubriken Places You Need to Visit in 2018 hade National Geographic nyligen med Malmö på en lista över 21 platser att besöka. Motiveringen fokuserade på de “globala smakerna” då det är “hem för 180 nationaliteter och 450 restauranger, ett smorgasbord med allt från det banbrytande Nordiska köket till den mest populära snabbmaten – falafel”. Att falafel är en anledning till utländskt besök, det tror också grundarna av den nya Falafelfestivalen som också ligger bakom en bok om Malmö som falafelstad som beräknas komma under den senare delen av året. Vi har pratat med Pierre Orsander som är en av arrangörerna och författarna. Hur stor del falaflarna bidrar till Malmös besöksnäring är naturligtvis osäkert men det är en liten bit av ett stort pussel med utsökta bitar som tillsammans bildar en attraktiv helhet. Denna helhet ska locka så många som möjligt, få dem att stanna så länge som möjligt och såklart helst spendera så mycket som möjligt. För besöksnäringen är naturligtvis viktig. Utländska besökares konsumtion i Sverige uppgår till över 110 miljarder kronor årligen. Det är klart att Malmö vill ha, ska ha, och får en stor del av den kakan. I detta första nummer av Utmärkt Malmö tittar vi på vad Malmö har att erbjuda och hör några initierade röster som Anna Storåkers, programproducent på Malmö Live Konserthus, Nina Christensson, ordförande i besöksnäringens branschorganisation Visita Södra samt Ann Nyström, destinationschef på Malmö Turism, organisationen som har som uppdrag att få fler besökare till Malmö. De är alla eniga i att det går åt rätt håll. Gästnätterna ökar, antal event ökar och när det gäller konst, idrott och kanske speciellt mat är staden framgångsrik och attraktiv. Malmö ser också ut att bli än mer attraktiv om man blickar framåt. På lång sikt så låter Nyhamnen som ett väldigt spännande ansiktlyft, och på kort sikt så är ännu en Malmösommar snart över oss, med festivaler och allt. Vi ser fram emot några innehållsrika månader. Peter Steen-Christensen HKM Publishing Lilla Torg 1 211 34 Malmö www.hkm.se Ansvarig utgivare Pelle Tamleht Chefredaktör Peter Steen-Christensen Medverkande skribenter och fotografer Farida Ahmadi Högfeldt Filip Beijer Frida Bergkvist Elin Froderberg Elin Gustafsson Sofie Strandberg Elin Turesson Grafisk form Niklas Berglund Omslagsfoto Gustav Wiking Periodicitet 2 ggr/år Upplaga 15 000 ex Utgivare HKM Publishing 8