Nollelva 1
05 36 54 INNEHÅLL UR LED ÄR TIDEN LEDARE Pratade
med en 16-årig tjej för ett tag sedan. Det var ett sådant där allvarligt och förtroligt samtal som man ibland, tyvärr allt mer sällan, kan ha med varandra mellan fyra ögon. Jag frågade henne hur det var? Hon svarade; Okej! Efter en stunds snackande kom vi in på det där om framtiden ”vad-vill-du-bli-när-du-blir-stor”-grejen. Så jag frågade henne helt enkelt; Vad vill du bli när du blir stor? Hon svarade lika snabbt som självklart; Influencer! Åhh, fan tänkte jag. Det missade min syokonsulent att informera mig om - att jag kunde bli influencer. Han dillade massor om ekonom, mekaniker, reklam och hur viktigt det är att skaffa sig en utbildning, men influencer det nämnde han aldrig för mig. Det kanske inte ens fanns på världsordningen då? Det kanske är därför jag inte vet vilka kvalifikationer och meriter som krävs. Så jag frågade; Vad ska du göra som influencer och vilka ska du influera? Tjejen tittade på mig som om jag var från en annan planet, och svarade; Det spelar väl ingen roll, huvudsaken är väl att man har många följare så att man för många prylar och får gå på många fester. Att man får vara känd och vara så där populär och lycklig. Detta skapade en viss oreda i mitt huvud, eftersom jag hela mitt liv gått med den föreställningen att man måste presterat något för att bli känd, typ skrivit en bra bok, utfört en extra ordinär idrottspresentation, drivit upp ett framgångsrikt företag, varit en duktig skådespelerska eller gjort något annat imponerande som kräver en viss arbetsinsats. Följdfrågan blev givetvs; Hur ska du göra för att bli en populär influencer? – Äsch, svarde hon lite nonschalant. Det är väl inte så svårt. Först ska jag fixa läpparna och ögonfransarna så att folk tycker jag är snygg. Sedan ska jag prata om... mig själv och typ sådant som folk är intresserade av... mode, miljö, musik... och om andra influencers... det gäller att bygga upp ett nätverk och skaffa många ”kompisar”. Funkar inte det så får jag väl söka till ”Paradise Hotel”. Jag undrade; Och då blir du populär? Hon svarade; – Ja, annars får jag väl visa brösten, supa och ha sex i tv. Det får mig att tänka på en kille när jag gick i gymnasiet. Han brukade svära, visa snorren och göra ”barisar” på festerna. Inte blev han mer populär för det, men känd eller snarare ökänd blev han. Ur led är tiden... RÄTTELSE... I vårt förra nummer hade fotografens namn fallit bort på bilderna i reportaget ”Finspång - en oupptäckt pärla” - rätt ska vara att bilden är tagen av fotograf Tony Oldenburg. Benny Nilsson ansvarig utgivare 05 04 08 10 14 22 28 36 38 42 46 54 ELDSJÄLEN Kalle ”Mr Beard” Ringholt hjälper utsatta barn och ungdomar. LINDA OLSSON Är aktuell i musikalen ”Häxorna i Eastwick” på Cirkus i Stockholm. UNG TALANG William Kaltenecker har en otrolig passion för tennis. RESA - WASHINGTON En stad för resenärer med tycke för monument och historia. LÄSVÄRT Psykologen Vera Lilja fortsätter sin resa i ”Luftburen”. MODEPROFIL Jill Knutson driver en butik fylld av unika plagg. HÄLSOPROFIL Rebecca Samuelsson - en fysioterapeut med aktiv livsstil. TAP SWEDEN Organisation som vill göra tennisen tillgänglig för fler. VIMMEL - MAKE UP STORE Bjöd in till ”Garden Soleil Party” på Trädgår´n. LOKAL ARTIST Captain Jack´s Army vill få folk att dansa. MEDIA Tomas och Magnus driver en podd för alla entreprenörer. TILLS VI SES IGEN... Medeltidsloppis och nya artister på Söderköpings Gästabud. TIPSA OSS! Händer det något spännande i din närhet som vi borde skriva om? Skicka ett mail till: redaktionen@nollelva.nu PRODUKTION & SÄLJ Benny Nilsson [benny@nolltretton.se] 0706-44 22 94 Sofie Strandberg [sofie@nolltretton.se] 013-23 92 50 Lina Norrbom Ericson [lina@nollelva.nu] 0707-64 49 96 Tidningen Nollelva Gamla Rådstugugatan 31 B 602 24 Norrköping Rebecca Andersson [rebecca@nollelva.nu] 0760-25 30 44 Mikael Grahn [mikael@nolltretton.se] 013-23 92 50 Camilla Larsson [camilla@nolltretton.se] 0706-44 22 96 Mats Nilsson [mats@nolltretton.se] 0705-43 66 75 Tel redaktionen: 011-10 21 01 E-post: redaktionen@nollelva.nu Tel produktion: 013-23 92 50 Chefredaktör & Ansv. utgivare: Benny Nilsson Omslagsfoto: Mikael Grahn Omslagsmodell: Rebecca Samuelsson Layout, utgivare & repro: Nolltretton Media AB Tryck: MittMedia Print Periodicitet: 11 nummer/år På webben: www.nollelva.nu Tidningen Nollelva ansvarar för fel i annons begränsat till högst annonskostnaden. För skada pga uteblivet eller felaktigt införande ansvaras ej. MEDVERKANDE SKRIBENTER I DETTA NUMMER: Camilla Larsson • Tobias Pettersson • Peter Lannesand • Rebecca Andersson Carl Linné • Lina Norrbom Ericson • Jörgen Larsson • Benny Nilsson m fl. 02 NOLLELVA Tidningen är politiskt & religöst obunden. Eftertryck utan redaktionens medgivande är förbjudet. Citera oss gärna, men ange källan.