Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera SKÄRVOR
Lera HAYMARKET BY SCANDIC
Lera THE CROWN
Lera PERSONPORTRÄTT
PORTRÄTT: MASSIMO ORSINI MUTINAS MÄSTARE Massimo
Orsini, vd på Mutina, brinner starkt för keramiken och har lyckats vända företaget till en framgångssaga. Från att ha varit en producent av standardkakel kännetecknas Mutina idag av konstnärliga och designorienterade plattor där kvaliteten står i fokus. Text LISA BERGMAN Bild MUTINA M LERA #2 2016 utina är ett konstnärligt projekt som har lyckats förena teknik, hantverk, experimentlusta och forskning för att tänja på gränserna för keramiken och skapa produkter av hög kvalitet. Till exempel väljer Massimo Orsini att arbeta med designer som aldrig har arbetat med keramik tidigare, vilket kan verka som ett vågat beslut då materialet kräver gedigen kunskap om produktionsprocessen. Anledningen är enkel, Mutina vill främja experimentlustan hos människorna de arbetar med och ser man till resultatet har de lyckats. Du tog över Mutina 2006, vilka var dina ambitioner med företaget då? – Jag tog över tillsammans med Giuliana Ricci, Michel Dallafiora och Emanuele Marcato. Mutina har en lång tradition av keramisk produktion som sträcker sig tillbaka ända till 1974. Vår ambition har varit att komma nära designerna genom samarbeten där målet har varit att lyfta standardkaklet med deras spännande design. Hur skulle du beskriva Mutina som företag MASSIMO ORSINI YRKE: Vd på Mutina. ÅLDER: 49. BOR: Sassuolo. FAMILJ: Gift med Carmen och har dottern Bianca 6 år. INTRESSEN: Modern konst, rockmusik och auteur-fi lmer. SENAST LÄSTA BOK: ”Lezioni americane” av Italo Calvino. SENAST SEDDA FILM: Quentin Tarantinos ”The Hateful Eight”. idag och vad gör er annorlunda jämfört med andra keramikproducenter? – Mutinas twist är att tillföra något nytt till den traditionella keramiken, att ta fram nya koncept genom spännande samarbeten och lyfta själva essensen av materialet. Varför har du valt att arbeta med designer som aldrig tidigare har arbetat med keramik? – Alla stora designer idag har arbetat med keramik tidigare, problemet har varit att övertyga dem om att keramiken är något ädelt och formbart. Nästa år startar vi ett projekt inom samtida konst, Mutina Edition, som är en serie samarbeten med konstnärer som aldrig har varit i kontakt med keramiken tidigare. Vi drar nytta av deras kreativitet och kunskap i andra material och tillämpar dessa i vår värld. Varenda företag borde arbeta på det här sättet tycker jag. Ni tillverkar både konstnärligt utformat kakel och industriella plattor. På vilket sätt är det en styrka för Mutina? 23
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera TÅGSTATIONEN SAO BENTO
Lera URBANT NAV
Lera MILJÖFOKUS
Lera KAKELDETALJEN
Lera SAN FRANCISCO
Lera KRÖNIKA