Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera SKÄRVOR
Lera HAYMARKET BY SCANDIC
Lera THE CROWN
Lera PERSONPORTRÄTT
PORTRÄTT: MASSIMO ORSINI U Guldglänsande keramik
på Four Seasons Hotel. Q Azulej-kollektionen i ett privat hem i Paris. E Fine Food i Stockholm har inretts i serien Mews. MASSIMO ORSINI VÄLJER TRE PROJEKT Four Seasons Hotel Four Seasons Hotel i Milano som inretts av Patricia Urquiola med hennes egendesignade kollektion Bas-Relief för Mutina. Privat hus Ett privat hus i Paris som är inrett av Astrid Azoulay med Azulejkollektionen från Mutina designad av Patricia Urquiola. Fine Food i Stockholm Restaurangen Fine Food är inredd av Note Design Studio med Mutinas serie Mews som designats av Edward Barber och Jay Osgerby. – Industriell keramik har ett stort antal olika produktionstekniker. Så stort att det har varit intressant för oss att utnyttja de olika teknikerna för att röra till den slutgiltiga produkten. Angående hantverkskeramiken samlade vi ett antal fabriker som höll på att försvinna och tog på så sätt tillbaka något till marknaden. Mutinas styrka skulle kunna vara just det, att kombinera dessa två tekniker ihop. Vad gör keramiken speciell att arbeta med? – När vi använder keramik i dess naturliga form, med bara naturliga pigment, ser vi den som ett lika ädelt material som marmor eller trä. Därför besitter den samma möjlighet att forma på oändliga sätt. Vad är era tankar bakom att arbeta med Q Det kreativa teamet på Mutina. enbart svart, vitt och neutrala färger? – Vi har bara haft en tanke, att Mutina ska vara ett enastående varumärke. Det hela började med en tydlig vision och vi bad våra designer att endast använda ett strikt antal färger, och vi var övertygade om att vi skulle kunna skapa ett oändligt antal projekt av dessa. Det har därför varit mer en utmaning än en begränsning. Vad driver dig i ditt arbete på Mutina? – Passionen och besattheten av att lära mig något nytt varje dag från designer och människor i min omgivning. Det är det här jag kan. Jag har försökt att bli rockstjärna, men det gick inte. Rodolfo Dordoni (arkitekt och konstnär som började arbeta för Mutina 2011, redaktionens anmärkning) brukar säga att jag är den enda personen i världen som blir känslosam av att titta på en keramikplatta. Inga Sempé nämnde många bra saker om dig, som hur passionerad du är med keramiken. Hur startade ditt stora intresse för materialet? – Keramiken är en familjetradition. Där jag växte upp är arbetet med keramik en klassisk bakgrund. Jag har alltid tyckt att det är viktigt att göra saker bra och med ett fint resultat och jag ville att keramikplattorna skulle vara de vackra tingen jag arbetade med. ” När vi använder keramik i dess naturliga form, med bara naturliga pigment, ser vi den som ett lika ädelt material som marmor eller trä. Därför besitter den samma möjlighet att forma på oändliga sätt.” MASSIMO ORSINI 24 LERA #2 2016
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera TÅGSTATIONEN SAO BENTO
Lera URBANT NAV
Lera MILJÖFOKUS
Lera KAKELDETALJEN
Lera SAN FRANCISCO
Lera KRÖNIKA